A HAZAI UTAZÁSI SZOKÁSOK VÁLTOZÁSAI A KORONAVÍRUS-JÁRVÁNY HATÁSÁRA
DOI:
https://doi.org/10.15170/TVT.2021.06.04.02Kulcsszavak:
turizmus, fogyasztói magatartás, koronavírus-járvány, klaszterelemzésAbsztrakt
A koronavírus-járvány több más szektorhoz hasonlóan a turizmusban is igen érzékenyen
érintette a fogyasztókat. 2020-ban a kialakult helyzet miatt a lakosságnak számtalan előre
eltervezett és lefoglalt utazásról kellett lemondania, aminek következtében sokan csalódottá
váltak. Kérdéses azonban, hogy ezek a negatív tapasztalatok a jövőt tekintve pozitív vagy
negatív irányban befolyásolják a fogyasztói attitűdöket a turizmusban. Ennek megfelelően
kutatásunk célja megállapítani, hogy a koronavírus-járvány miatt elmaradt utazások okozta
csalódottság hogyan hat a jövőbeli utazásokra. Kutatásunkhoz online megkérdezést
alkalmaztunk, amelynek során széles körben vizsgáltuk a válaszadók koronavírus-járványt
megelőző utazási szokásait, a járvány okozta érzéseiket az utazásokhoz kapcsolódóan, illetve a
jövőbeli utazási terveiket. Kényelmi mintavételünk során összesen 294 főt értünk el. A válaszok
közötti összefüggéseket korrelációs együtthatók segítségével vizsgáltuk, majd klaszterelemzés
segítségével finomítottuk tovább eredményeinket különböző fogyasztói csoportok
elkülönítésével a jövőbeli utazási elképzelések alapján. Ennek során összesen hat klasztert
sikerült elkülönítenünk, akik a belföldi úticélok felé fordulók, a tudatosan megváltozó utazók,
az utazástól elforduló bizalmatlanok, a túlkompenzálók, a változatlanul utazni vágyók, és a
biztonságosságra törekvő utazni vágyók.