A Spartan Race, mint atipikus, piacvezető sportturisztikai vonzerő komplex elemzése
Kulcsszavak:
sportturizmus, Spartan Race, atipikus turisztikai termékAbsztrakt
A sportturizmus a XXI. század felértékelődő turisztikai terméke, amely minden részterületén
rendkívüli ütemben fejlődik hazai és nemzetközi léptékben egyaránt. Az új sportturisztikai
vonzerők közül a hazánkban alig néhány éve megjelenő Spartan Race tekinthető piacvezetőnek,
amely képes elérni, hogy egy adott hétvégére közel tízezer embert vonzzon nem kiemelt
turisztikai desztinációkba (pl. Nagykanizsa).
A kutatás eredményei jól mutatják, hogy egy rendkívül atipikus vonzerőről beszélhetünk
mind kínálati, mind keresleti oldalról egyaránt. A kínálati oldal a turizmus tárgyi feltételeit
tekintve hiányos, mivel nem törekszik kapcsolódásra elsődleges és másodlagos turisztikai
szuprastruktúrához.
A szervezők nem alkalmaznak hagyományos formában turizmusmarketinget, disztribúciót
vagy közvetítő szektort, e helyett a keresletet motiválják a termék népszerűsítésére. A kereslet
motivációja is specifikusnak tekinthető, mivel a Spartan Race esetében a turisztikai
élmény (a verseny teljesítése) elmaradása vizsgálatunk alapján rendkívül hasonló elégedettséget
vált ki, mint a verseny sikeres teljesítése.