A HELYI ÉRTÉKEK ÉS HUNGARIKUMOK TURISZTIKAI ATTRAKCIÓVÁ VALÓ FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI ALFÖLDI PÉLDÁKON KERESZTÜL
Kulcsszavak:
hungarikum, helyi érték, turizmus, fesztivál, AlföldAbsztrakt
Az 1970-es évektől kiteljesedő globalizáció számos hatása mellett hat a turisztikai trendekre is, hiszen a
lokalitások felértékelődésével párhuzamosan megnőtt az igény az egyedi turisztikai desztinációk
felfedezésére, a helyi kultúra átélésére. Mindez számos turisztikai fogyasztási formában megjelenhet, és a
helyi identitásban is szerepet játszhatnak. Magyarországon a hungarikumok jelenthetnek sajátos turisztikai
vonzerőt, ehhez azonban a hungarikumokat és helyi értékeket fel kell tárni, és megfelelő módon
népszerűsíteni, eladhatóvá tenni – például valamilyen rendezvény formájában - annak érdekében, hogy
vonzóak legyenek a turisták szemszögéből, és egyúttal profitot hozzanak a vállalkozók és a térség számára.
Jelen tanulmányban a hungarikumok és helyi értékek egyes térségek - különös tekintettel az Alföld -
jövőbeli fejlődését célzó turisztikai felhasználási lehetőségeit kutatjuk. Ennek érdekében online kérdőíves
vizsgálatot folytattunk az elkövetkező években a turisztikai piacra belépő Y és Z generációk körében. Az
eredmények alapján a vizsgált csoport számára hungarikumok és helyi értékek zöme még kevésbé ismert
ahhoz, hogy a jövőben az utazási célok megválasztásában meghatározó szerepet töltsenek be.