Turisztikai imázselemzés a 2023. évi Európa Kulturális Fővárosa projekt nyertes városainak körében
DOI:
https://doi.org/10.15170/TVT.2023.08.01.05Kulcsszavak:
Európa Kulturális Fővárosa, turisztikai imázs, gazdasági hatások, társadalmi-kulturális hatások, regionalitásAbsztrakt
A turizmus mindenkor a gazdaság hajtómotorja. Kiváltképp helytálló megállapítás ez, amikor a válsághelyzetek utáni újraindulásról esik szó, legyen az gazdasági vagy egészségügyi krízishelyzet. A turizmus nem jelent általános gyógyírt a gazdasági problémákra, azonban tudatos desztináció- és termékfejlesztéssel segítheti a nehéz helyzetben lévő régiók megerősödését a helyi szereplők integrálása révén. Az Európa Kulturális Fővárosa projekt (EKF) céljai között szerepel a vidékfejlesztés, az értékmegőrzés és -teremtés, a kreatív ipar helyi szintekre történő bekapcsolása. Tanulmányunk arra a fő kutatási kérdésre keresi a választ: hogyan közvetítik a 2023-ban nyertes EKF városok a saját alapértékeiket a turisztikai imázs alakításán keresztül? A kutatási kérdést szekunder források és fókuszcsoportos interjú segítségével válaszoltuk meg. A tanulmány aktualitása és egyedisége az EKF projekt interdiszciplináris megközelítésen alapuló vizsgálatából adódik, hiszen a turizmus összekapcsolása a helymarketinggel az EKF program tudományos kutatásában eddig alulreprezentált volt. Ez a hiánypótló tanulmány megmutatja, hogy a turizmus és a helymarketing szimbiotikus kapcsolata nemcsak többletértéket ad, hanem gyakorlati hasznot is jelent az érintettek részére a desztinációmenedzsment és a helyi márkamenedzsment fejlesztésén keresztül.