A földrajzi jelzésű termékek és a turizmus közötti kölcsönhatások helyi gazdasághoz és desztinációfejlesztéshez való hozzájárulása
DOI:
https://doi.org/10.15170/TVT.2025.10.03.07Kulcsszavak:
földrajzi jelzésű termékek, helyi fejlesztés, helyalapú marketing, falusi turizmus, fenntartható turizmusAbsztrakt
A tanulmány a földrajzi jelzésű termékek (FJT) és a turisztikai ágazat közötti kapcsolatot, valamint a helyi fejlődésre gyakorolt hatásukat vizsgálja. Az elmúlt években e termékek turisztikai célpontokba való integrálása hozzájárult a helyi gazdaságok erősítéséhez és a fenntartható turizmus előmozdításához. A kvalitatív módszerrel történt kutatásra 2024-ben Törökországban került sor, mélyinterjúkat készítve kulcsfontosságú szereplőkkel, köztük turisztikai menedzserekkel, helyi termelőkkel, gasztronómiai turisztikai szakértőkkel, helyi önkormányzati tisztviselőkkel és a földrajzi jelzések specialistáival. A vizsgálat célja annak a megállapítása, hogy az FJT-k hogyan befolyásolják a turisztikai ágazatot és a helyi fejlődést, továbbá azonosítani a használatukban rejlő lehetőségeket és kihívásokat, illetve megvizsgálni a digitális marketingeszközök szerepét e folyamatban. Az eredmények értékes betekintést nyújtanak abba, hogy az FJT-k hogyan illeszthetők be a desztinációs marketingstratégiákba, milyen előnyöket nyújtanak a helyi termelőknek, és milyen mértékben járulnak hozzá a fenntartható turizmushoz. Emellett a tanulmány kiemeli a digitális erőforrások fontosságát az FJT-k népszerűsítésében és vázolja a további fejlesztési lehetőségeket.