A turisztikai szolgáltatásokkal való fogyasztói elégedettség és lojalitás kapcsolata a value co-creation folyamatában
DOI:
https://doi.org/10.15170/TVT.2024.09.03.01Kulcsszavak:
elégedettség, élménynövelés, élményteremtés, lojalitás, value co-creationAbsztrakt
Tanulmányunk alapját az Abaúj régióban végzett empirikus kutatásaink adták, ahol a kevéssé ismert, de turisztikai potenciállal rendelkező térség fejlesztési lehetőségeit, különösen a kreatív turizmus szerepét vizsgáltuk. A kreativitás, mint belső erőforrás, a turizmus területén is kulcsszerepet játszik, különösen a B2B marketing szakirodalomban tárgyalt value co-creation folyamatokon keresztül. Cikkünk célja, hogy a value co-creation fogalmát a turisztikai ágazat kontextusában értelmezzük, és feltárjuk annak legfontosabb vonatkozásait és megállapításait. Megállapítottuk, hogy a turizmusban a value co-creation nemcsak az értékteremtés, az innováció vagy az újítások eszköze, hanem az élménygazdagítás és a hozzáadott érték növelésének módszere is lehet. A kreatív turizmus ezen koncepció tudatos alkalmazásának egyik megjelenési formája, ugyanakkor számos példa akad, ahol a co-creation folyamata, részfolyamatai kevésbé tudatosan, akár spontán módon alakulnak ki. 2023 végén kérdőíves felmérést végeztünk a 18–30 éves korosztály körében, hogy empirikusan vizsgáljuk a value co-creation turisztikai megjelenését és annak a fiatal turistákra gyakorolt hatását. Eredményeink rávilágítanak arra, hogy ez a folyamat miként befolyásolja a turisták elégedettségét és lojalitását a szolgáltatókkal szemben.