RESEARCH PARADIGMS FOR RESTAURANT MANAGEMENT IN COVID19
SYSTEMATIC REVIEW OF THEORETICAL FRAMEWORKS AND A RECOMMENDED RESEARCH DESIGN
DOI:
https://doi.org/10.15170/TVT.2021.06.04.08Kulcsszavak:
vendéglátás, reziliencia, étterem, fenntarthatóságAbsztrakt
A koronavírus járvány világszerte váratlan kihívások elé állította a turizmus és a vendéglátás
szereplőit. A helyi és globális korlátozások elválasztották egymástól a vendégeket és a
vendéglátókat. A válsággal való megbirkózás a vállalkozások üzleti modelljének
átalakításához, valamint a vendégek és a vendéglátók kényszerű alkalmazkodásához vezetett.
2020 tavasza óta számos tanulmány jelent meg a nemzetközi szakirodalomban a turisztikai
vendéglátás jelenségeiről. A tanulmányok többsége a vállalatelmélet, a marketing, a fogyasztói
magatartás és a szervezeti magatartás paradigmái köré csoportosítható. A különböző
tudományos megközelítések közül a rugalmasság jelentős elméleti és menedzseri potenciált
mutat. A reziliencia a kedvezőtlen eseményekhez való alkalmazkodás és a kedvezőtlen
eseményekből való felépülés képességét jelenti, valamint a jövőbeni megbirkózás
képességének fejlesztését. Kétségtelen, hogy a turisztikai vállalkozásokat csak a rugalmasságuk
fejlesztésével együtt lehet újjáépíteni a koronavírus járvány során elszenvedett károkból. Ezért
a közelmúltbeli tanulmány célja, hogy bemutasson egy fogalmi keretet a kereskedelmi
vendéglátóipari kkv-k számára, amely olyan változókat tartalmaz, mint a tervezett és adaptív
ellenálló képesség, a pénzügyi teljesítmény, a fenntartható turizmusfejlesztés és az állami
támogatással való elégedettség. A tanulmány javaslatot tesz az ellenálló képesség vizsgálatához
szükséges vállalati minta összetételére, valamint értelmezi az alkalmazandó kutatási skálát és
módszertant.