A hazai könnyűzenei fesztiválok látogatóinak motivációja
DOI:
https://doi.org/10.15170/TVT.2024.09.03.03Kulcsszavak:
fesztivál, fogyasztói magatartás, motiváció, turizmusAbsztrakt
A fesztiválturizmus gazdasági és társadalmi jelentősége folyamatosan nő, különösen a pandémia utáni időszakban, amikor újra megnövekedett a turisztikai események iránti érdeklődés. A tanulmány a hazai könnyűzenei fesztiválok látogatóinak motivációit és fogyasztói magatartását vizsgálja, beleértve a különböző motivációs tényezők hatásait. A kutatás célja, hogy feltárja, miért vonzóak ezek az események a látogatók számára, milyen motivációs faktorok ösztönzik a részvételt, és milyen csoportok azonosíthatók a motivációk alapján. A kutatás során online kérdőíves felmérés készült 701 fő részvételével, amelynek eredményeit faktorelemzéssel és klaszterelemzéssel dolgoztuk fel. Öt fő motivációs dimenziót azonosítottunk: kiegészítő elemek (pl. gasztronómia), környezet, emberi kapcsolatok kialakítása, alaphasznosság (pl. fellépők) és kulturális elemek. A klaszterelemzés három fogyasztói csoportot különített el: fesztiválmiliőt kedvelők, ismerkedni vágyók, és a fesztivál hangulata miatti résztvevők. Az eredmények rávilágítanak arra, hogy a látogatók motivációi komplex, több tényezőt magában foglaló folyamat eredményei, amelyeket a társadalmi hatások, személyes élmények és preferenciák formálnak.