A minőségi vidéki turizmus, valamint a bor- és gasztroturizmus jelentősége a Tokaji borvidék turistái körében
DOI:
https://doi.org/10.15170/TVT.2025.10.01.04Kulcsszavak:
bor- és gasztroturizmus, látogatói elvárások változása, minőségi vidéki turizmus, Tokaji borvidék turizmusaAbsztrakt
Közép-Európában, így Magyarországon is, az 1990-es évektől kezdődően a vidéki turizmus fellendülésnek indult, amit tovább segített az uniós csatlakozás után egyre inkább rendelkezésre álló vidék- és területfejlesztési források elérhetősége. A turisztikai fogyasztók elvárásai azonban folyamatosan változnak, illetve szélesednek. A keresleti oldalon egyre jobban nő az érdeklődés a szinte érintetlen természeti kincsek és tájak iránt, melyeket élményszerűen szeretnének felfedezni a látogatók az aktív-, öko-, fenntartható és vidéki turizmus résztvevőiként. Kérdőíves kutatásomban a minőségi vidéki turizmus jelentőségét, valamint a kapcsolódó bor- és gasztroturizmus szerepét vizsgáltam a Tokaj-Hegyaljára látogatók körében. Modern és digitális világunkban a vendégek a minőségi falusi szálláshelyekre még mindig elsősorban azért mennek, hogy a hagyományos értékeket – mint például a csend, a nyugalom és a természet közelsége – élvezhessék, és az online lét ellenére döntésükben még mindig a közeli személyek ajánlása és véleménye a meghatározó. A Tokaji borvidék esetében nem kizárólag a bor a legnagyobb hívószó, hanem az aktív, a kulturális és a természeti turizmus élményelemei és kincsei.