Amateur, Self-Active, Dilettante: Changes in the Naming of Non-Professional- Theatre During the Kádár Era

Authors

  • Gábor Tamás Vidó PTE BTK Interdisciplinary Doctoral School / National Archives of Hungary Baranya County Archives

DOI:

https://doi.org/10.15170/PAAA.2025.12.01.4.

Keywords:

amateur theatre, Kádár Era, student theatre, alternative theatre

Abstract

They have been called self-active, amateurs, simple dilettantes, but also alternative: nonprofessional theatre has been called by many names over the last two hundred years. In my study, I examine the changes in ‚’terminology’ during the Kadar era, drawing on Reinhart Koselleck’s conceptual history, but I also look back to earlier periods, since the changes in the terminology of the non-professional theatre field between 1956 and 1989 cannot be understood without a knowledge of the antecedents. Indeed, from 1945 onwards, it meant something very different to call a group a working-class amateur theatre group or a dilettantes group.

Whereas in the Rakosi era and at the beginning of the Kadar era under review, the authorities still claimed the right to name non-professional theatre groups – and thus also to define their field of activity –, by the end of the 1960s, and the beginning of the 1970s, the right to name them had been lost, actors themselves and the critics who followed their work were already trying to ‘name’ the increasingly professional companies, which were going down radically different paths from the professional theatre style.

The authorities, be they the state party or the ministry, also sensed this process and, although they fought against this development and professionalisation in the early 1960s and 1970s, by the end of the 1980s they were powerless to stop it.

 

Cover photo: Fortepan / Péterffy István

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gábor Tamás Vidó, PTE BTK Interdisciplinary Doctoral School / National Archives of Hungary Baranya County Archives

PhD student, archivist

References

Bahtyin, Mihail: François Rabelais művészete, a középkor és a reneszánsz népi kultúrája. In: Bahtyin, Mihail: François Rabelais művészete, a középkor és a reneszánsz népi kultúrája; Rabelais és Gogol: a szó művészete és a népi nevetéskultúra; Szatíra. Budapest, 2002. 7–508.

Idegen szavak és kifejezések szótára. Főszerk. Bakos Ferenc. Budapest, 2002.

Balázs Géza: Sajtónyelv – médianyelv – médianorma. In: Az Esterházy Károly Főiskola tudományos közleményei. Tanulmányok a gazdaság- és társadalomtudomány köréből = Acta Academae Paedagogicae Agriensis. Sectio Scientiarum Economicarum et Socialium. Eger, 2004. 44–55. (Új sorozat, 31. kötet)

A magyar nyelv teljes szótára. Második rész. Szerk. Ballagi Mór. Budapest, 1867.

Bérczes László: Másszínház Magyarországon 1945–89. I–III. rész. Színház 29. (1996):3. 42–48.; (1996):4. 44–48.; (1996):5. 43–48.

Bíró Vera: A kongresszus után. Népművelés 7. (1960):1. 3–4.

Bőgel József: Színházi struktúra ’85–86 (Vita – helyzet – jövő). Kritika 15. (1986):4. 20–23.

A magyar nyelv szótára. Negyedik kötet. Készítették: Czuczor Gergely – Fogarasi János. Pest, 1867.

A magyar nyelv szótára. Ötödik kötet. Készítették: Czuczor Gergely – Fogarasi János. Pest, 1870.

Dévényi Róbert: Hol tart a magyar egyetemi színjátszás? Színház 3. (1970):3. 32–34.

Dévényi Róbert: Kazincbarcika ’84. Színház 17. (1984):11. 6–10.

Földes Anna: Jegyzetek a kanadai színházról. Színház 12. (1979):4. 43–48.

Grétsy László: A mai magyar sajtónyelv. In: Az Esterházy Károly Főiskola tudományos közleményei. Tanulmányok a gazdaság- és társadalomtudomány köréből = Acta Academae Paedagogicae Agriensis. Sectio Scientiarum Economicarum et Socialium. Eger, 2004. 11–19. (Új sorozat, 31. kötet)

Hidi Boglárka – Imre Zoltán – Kalmár Balázs: Dokumentumok a Szegedi Egyetemi Színpad történetéből. Betekintő 16. (2022):3. 191–217. ǁ [DOI] https://doi.org/10.25834/BET.2022.3.9

Huhák Heléna: Közös élet, közös tér. Az Orfeo csoport kommunája Pilisborosjenőn. Betekintő 12. (2018):2. 1–12.

Imre Zoltán: Színháztörténet-írás, technológia és archívum. A Hiányzó (színház)történetek céljai, módszertana és (eddigi) eredményei. In: Hiányzó (színház)történetek. Fejezetek az 1960–1970-es évek „amatőr” színházainak történeteiből. Szerk. Imre Zoltán et al. Pécs, 2025. 7–18.

Imre Zoltán: A Kádár-korszak (színházi) retorikája és a hatalomgyakorlás módozatai. Az „amatőrmozgalom” retorikai alakzatai 1973-ban. In: Hiányzó (színház)történetek. Fejezetek az 1960–1970-es évek „amatőr” színházainak történeteiből. Szerk. Imre Zoltán et al. Pécs, 2025. 69–101.

Kiss László: Amatőr – amatőrség. In: Alkotó emberek. Amatőr művészetek az ezredfordulón (2. javított kiadás). Szerk. Kovácsné Bíró Ágnes et al. Budapest, 2001. 21–45.

Koós Anna: Színházi történetek szobában, kirakatban. Budapest, 2009.

Koselleck, Reinhart: Fogalomtörténet és társadalomtörténet. In: Koselleck, Reinhart: Elmúlt jövő. A történeti idők szemantikája. Budapest, 2003. 121–145.

Közhasznú esmeretek tára A' Conversations Lexicon szerént Magyarországra alkalmaztatva. Szerk. Wigand Otto. Pest, 1832.

Kulcsár István: Háromfelvonásos művek a színjátszócsoportok műsorán. Művelt Nép 4. (1953):9. 30.

Mai magyar művelődéspolitika. Elvek, tervek, eredmények. Budapest, 1946.

Mally, Lynn: Revolutionary Acts. Amateur Theaters and the Soviet State, 1917–1938. Ithaca, 2000.

Mihályi Gábor: Még egyszer a színházi struktúráról. Kritika 14. (1985):5. 4–6.

Molnár Gál Péter: Sebzett kiáltás. Színház 3. (1970):9. 28–31.

Mészáros Tamás: A „másik” színház. Színház 3. (1970):9. 34–37.

Mészáros Tamás: Struktúrára várva. Kritika 15. (1986):3. 18–19.

Mezei Éva: A műkedvelő irodalmi színpadokról. Népművelési Értesítő 2. (1961):1. 76–88.

A Magyar Szocialista Munkáspárt művelődési politikájának irányelvei. Társadalmi Szemle 13. (1958):7–8. 116–151.

A műkedvelő színjátszás helyzete és feladatai. Népművelés 17. (1970):2. 36–38.

Amit a művelődéspolitikai tanfolyamok adtak. Népművelés 4. (1957):1. 18.

Nánay István: Van-e amatőr színház? Színház 4. (1971):10. 19–23.

Nánay István: Amatőr színházak tündöklése és bukása. Színháztudományi Szemle 19. Szerk. Földényi F. László. Budapest, 1986. 179–251.

Nánay István: Kazincbarcikai számvetés. Színház 19. (1986):9. 18–23.

Nánay István: Válsághelyzet és kisszínházak. Színház 21. (1988):8. 1–8.

Nánay István: A nem hivatásos színházak két évtizede. In: Fordulatok (Hungarian Theatres 1992). II. kötet. Szerk. Várszegi Tibor. Budapest, 1992. 447–466.

Nánay István: Profán szentély. Színpad a kápolnában. Pécs, 2007.

Nánay István: Nyitott színház. Paál Isti és a Szegedi Egyetemi Színpad. Budapest, 2023.

Pálffy István: Political Developments on the British Stage in the Sixties and Seventies. Filológiai Közlöny 24. (1978):4. 487–488.

Pályi András: Két fesztivál Belgrádban. Jegyzetek néhány előadás kapcsán. Színház 18. (1985):2. 36–41.

Rákosi Mátyás: Népi demokrácia és tömegkultúra. Művelt Nép 1. (1947): 1. 1.

Ring Orsolya: A színjátszás harmadik útja és a hatalom. Az alternatív Orfeo Együttes kálváriája az 1970-es években. Múltunk 53. (2008):3. 233–257.

Ring Orsolya: Munkásszínjátszás, amatőrök, „alternatív” színház? In: Hiányzó (színház)történetek. Fejezetek az 1960—1970-es évek „amatőr” színházainak történeteiből. Szerk. Imre Zoltán et al. Pécs, 2025. 102–117.

Magyar Színművészeti Lexikon. A magyar színjátszás és drámairodalom enciklopédiája. III. kötet. Szerk. Schöpflin Aladár. Budapest, 1930.

Magyar Színművészeti Lexikon. A magyar színjátszás és drámairodalom enciklopédiája. IV. kötet. Szerk. Schöpflin Aladár. Budapest, 1931.

Standeisky Éva: A munkáspártok és a Munkás Kultúrszövetség 1945–1948. Párttörténeti Közlemények 25. (1979):2. 37–71.

Székely György: „Folyton lobog”. Hont Ferenc pályaképe. In: Színháztudományi Szemle 37. Színház és politika. Szerk. Gajdó Tamás. Budapest, 2007. 139–167.

Szendrő Ferenc: Az öntevékeny kultúra hároméves terve. Művelt Nép 2. (1947):2. 2–3.

Az utópiáktól a színház valóságáig. Vitazáró jegyzetek. Kritika 15. (1986):5. 17–18.

Szőnyei Tamás: Valódi hálózat – virtuális iratgyűjtő. „Pécsi Zoltán” lappangó Munka-dossziéjának rekonstrukciója. Betekintő 13. (2019):2. 98–110. ǁ [DOI] https://doi.org/10.25834/BET.2019.2.6

Vajda Miklós: Telefoninterjú Sir Peter Hall-lal. Színház 15. (1982):8. 37.

Vitányi Iván: A színjátszás harmadik fajtája. Kritika 2. (1973):1. 10–11.

Vidó Gábor Tamás: „Kultúrbrigantik” és „a szocialista műsorpolitikáért vívott harc első lövészárka”. In: Eötvözet-SZITU 2023. Szerk. Doma Petra – Jászay Tamás. Budapest, 2024. 445–467.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Vidó, G. T. (2025). Amateur, Self-Active, Dilettante: Changes in the Naming of Non-Professional- Theatre During the Kádár Era. Per Aspera Ad Astra, 12(1), 75–95. https://doi.org/10.15170/PAAA.2025.12.01.4.