Customer value perception, preferences and positioning on the hungarian automobile market
Abstract
A személygépkocsi több szempontból is különleges helyet foglal el a fogyasztási cikkek között: az autóbeszerzés - még a gazdaságilag legfejlettebb országokban is - komoly nagyságrendet képvisel a családok költési struktúrájában (a gépkocsi a fogyasztói kiadásokban gyakorlatilag a lakást követő második legnagyobb tétel). Nálunk pedig - ahol a családok átlagos jövedelme jóval alacsonyabb - a személyautó megvásárlását évekig tartó takarékoskodás, és hoszszan tartó döntési folyamat előzi meg.
A személygépkocsi abból a szempontból is különleges termék, hogy - jól lehet alaphasznossága egyértelműen definiálható (a helyváltoztatás) - a fogyasztó és a társadalmi értékrendben ennél sokkal többet fejez ki (v.ö. a Veblen féle ún. feltűnő fogyasztás, a „conspicuous consumption" fogalmával): az emberek úgy gondolják, hogy a gépkocsi értéke, formája, imázsa stb. jelzést ad másoknak tulajdonosáról, illetve használójáról.