NEMTURIZMUS ÉS ÉLETSTÍLUS ÖSSZEFÜGGÉSEK
Kulcsszavak:
nemturizmus, életstílus, fogyasztói magatartás, turizmusmarketing, virtuális turizmusAbsztrakt
Az életstílus olyan konstrukció, aminek jegyei markánsan megjelennek a fogyasztásban, a
márkaválasztásban, legyen szó bármilyen termékkategóriáról. A közelmúltban (2018) lefolytatott
életstílus kutatásunk egyik érdekes dimenziójú feldolgozása került tanulmányunk fókuszába,
nevezetesen azt vizsgáljuk, milyen csoportok határolódnak el a turizmustól, milyen
okok miatt nem válnak fogyasztókká. A nemturizmus motivációinak elméleti keretét már
korábbi publikációinkban felvázoltuk (2018), megkülönböztetve a kimaradás és a lemondás
alapeseteit. A 2001 fő személyes megkérdezésével lefolytatott primer kutatásunk lehetőséget
adott arra, hogy a magyar 15-74 éves lakosság reprezentatív mintáján megismerjük a vonatkozó
tényadatokat, beazonosítsuk a nemturizmus alanyait. A teljes minta 40%-át jelentő
nemutazó alminta elemzését végeztük el, kiterjesztve vizsgálatunkat az életstílus csoportokhoz
való tartozás összefüggéseire. Mint az várható is volt, döntően a lassabban, a nehezebb
életkörülmények között élők, a kimaradók közül kerülnek ki a nemturizmus alanyai, felvázolódik
azonban a posztmodern lemondó karaktere is, akinek a virtuális turizmus terjedése ad
új lehetőséget az élményszerzésre.