ÉLETSTÍLUS SZEGMENTÁCIÓ A SZABADIDŐS TURIZMUSBAN JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK MEGYEI LAKOSOK PÉLDÁJÁN KERESZTÜL
Kulcsszavak:
belföldi turizmus, életstílus, fogyasztói magatartásAbsztrakt
A fogyasztói társadalom szerkezetének, rendszerének változása következtében a korábban alkalmazott,
fogyasztókat jellemző földrajzi és demográfiai tulajdonságok alkalmatlanná váltak arra, hogy a fogyasztó,
turista magatartását fogyasztási szokásai mögött húzódó okokat feltárjuk és elemezzük. Mindezek miatt a
hagyományos fogyasztói magatartás leírására szolgáló jellemzőket, mint például a jövedelem, iskolai
végzettség, lakóhely típusa, családnagyság, életkor, kiegészítették a pszichológiai, pszichografikus tényezők.
E tényezők közé sorolhatjuk, sok egyéb más tényező mellett az életstílust, életmódot is. Jelen tanulmányt
egy feltáró, primer kutatás támasztja alá. A kvantitatív információgyűjtés során, a szóbeli és online
megkérdezés a rendszeresen utazó lakossági csoportokra terjedt ki. A kutatás célja az volt, hogy a
rendszeresen utazókat életstílus szegmentumokba soroljuk, a különböző turizmusfajtákat, turisztikai
termékeket igénybe vevők életstílus csoportjai közötti lehetséges különbségre rávilágítsunk. A megkérdezés
online formában és személyes megkérdezéssel valósult meg. A személyes megkérdezés helyszíne Szolnok,
turisztikai szakkiállítás alkalmával és az online lekérdezéssel együtt mindösszesen 302 fő megkérdezésével
zajlott. A megkérdezettek köre, a kiállítások látogatói közül került kiválasztásra, hiszen a cél, az utazni
szerető és rendszeresen utazó fogyasztók elérése volt. A kutatás eredményéből kiderül a különböző
turizmusfajtákat igénybe vevők, az egyes turisztikai termékeket leggyakrabban megvásárlók életstílus szegmensei
közötti különbségek.