A TURIZMUSMARKETING ONLINE FELÜLETEI SZÉKELYFÖLDÖN – ÖSSZEFÜGGÉSEK A VALÓS FORGALOMMAL

Szerzők

  • Benedek Nagy Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem

Kulcsszavak:

online marketing, desztináció marketing, kvantitív elemzés

Absztrakt

A tanulmányunk fő kérdése, hogy van-e összefüggés – települési szinten – az online jelenlét intenzitása és a
turizmus forgalmi adatai között? Egy ilyen kérdésre nem lehet kimerítő választ adni, hiszen az online
jelenlét megannyi formáját lehetetlen feltérképezni, hiszen egy burjánzó, folyamatosan formálódó és ezért
nehezen átlátható világról van szó. Másrészről pedig a turizmus forgalmai adatai – Romániában legalábbis –
nem éppen a legmegbízhatóbb leképeződései a valóságnak, hiszen általában csak a tényleges
vendégforgalom egy része kerül bevallásra, és így a statisztikai adatokba is. Mindezzel együtt nekivágtunk
ennek a kihívásnak, egy saját magunk által kidolgozott módszertan szerint, mely öt szempont szerint vizsgál
30 székelyföldi (a legnagyobb forgalommal bíró, de egymástól igen eltérő) települést, pontosabban ezek
turisztikai tevékenységét, megjelenését a különböző Internetes felületeken, majd az összesített pontszámokat
a 30 település jelenlegi és közelmúltban regisztrált vendégforgalmi adataival vetjük össze, hogy kimutassuk:
erősebb online jelenlét jobb vendégforgalommal is együtt jár? (Nyilvánvaló az okság kiderítéséhez több
kellene, erre ezúttal nem vállalkozunk). Az öt szempont, ami szerint a kiválasztott településeket vizsgáljuk a
következők: a saját honlapjuk minősége, a Facebook oldaluk minősége (turisztikai szempontból), a
YouTube csatornán elérhető videók mennyisége és minősége, a különböző oldalakon elérhető látnivalók és
szolgáltatások mennyiségi elemzése, valamint az egyes szállásközvetítő oldalakon megjelenő
szálláskapacitás relatív intenzitása. A fenti szempontok jócskán szubjektív tényezők, de ezt a szubjektivitást
igyekeztünk csökkenteni egyrészt egy nagyobb létszámú kutatócsapat révén, másrészt aprólékosan leírt
szempontok szerint véghezvinni, pontosabban további öt altényezőre bontani mind az öt fent nevezett
szempontot.
A két dimenzió között magas korrelációt sejtünk, még akkor is, ha bizonyos vizsgálati tényezők
esetében kivesszük a népesség szerinti település méret torzító hatását. Előzetes kutatásaink azt mutatják,
hogy az online keresésekkel igen magas, néhol 75-80%-os korrelációt mutatnak a hosszú idősoros adatok, a
Google trends és a statisztikai adatok 5 éves, de havi bontású megfelelő sorai, települési szinten.

Downloads

Megjelent

2021-06-29

Hogyan kell idézni

Nagy, B. (2021). A TURIZMUSMARKETING ONLINE FELÜLETEI SZÉKELYFÖLDÖN – ÖSSZEFÜGGÉSEK A VALÓS FORGALOMMAL. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 4(3). Elérés forrás https://journals.lib.pte.hu/index.php/tvt/article/view/4539