OKOS VÁROS MEGOLDÁSOK MINT VÁROSMARKETING ÉS VÁROSMÁRKÁZÁS ESZKÖZÖK – ÚJVIDÉK ESETTANULMÁNYA
DOI:
https://doi.org/10.15170/TVT.2021.06.03.07Kulcsszavak:
városmarketing, városmárka, városimázs, okos város, ÚjvidékAbsztrakt
Manapság nemcsak a gyártók, termékek, márkák versenyeznek egymással, hanem az országok,
régiók, városok is. Amíg a termékek a vásárlókért, addig a városok a turistákért, a befektetőkért,
a képzett munkaerőért vagy a tehetséges diákokért versenyeznek. Ez a verseny nemcsak egy
ország határain belül zajlik, hanem mindinkább nemzetközi szintre lép.
A versenyben való helytállásban marketing szakértelemre és a marketingeszközök helyes
alkalmazására van szükség, amelyek által a városok képesek kialakítani és fenntartani
versenyképességüket és pozitív imázsukat. Mindez megköveteli, hogy a városvezetés nagyobb
mértékű piacorientáltságot, marketing szemléletmódot mutasson fel, figyelembe véve a reális
lehetőségeket és veszélyeket.
A verseny fokozatos kiéleződése egyre tudatosabb és átgondoltabb marketingpolitikát és
stratégiát követel meg, ahol az utóbbi években a Smart City (okos város) megoldások is egyre
inkább előtérbe kerülnek. Azon városok, amelyek különböző smart (okos) megoldásokat vezettek
be, több esetben ki tudták használni a városmarketing eszközeként is. Ezt tette Újvidék (Novi
Sad) városa is, így e tanulmányban ezen megoldások lesznek bemutatva.