Fürdőélet és marketing Erdélyben a dualizmus korában
DOI:
https://doi.org/10.15170/TVT.2023.08.02.04Kulcsszavak:
erdélyi fürdők, fürdőélet, fejlődés, marketingeszközökAbsztrakt
Cikkünk szintézis a korábbi történeti munkákból, melyek az erdélyi fürdők történetét dolgozzák fel, ugyanakkor a korszak marketingeszközeinek elemzése. A megelőző 17-18. századi erdélyi fürdők helyzetéből kiindulva részletesen vizsgáljuk a 19. századi erdélyi fürdők helyét és szerepét a reformkori, majd dualizmuskori Magyarországon. A cikkünkkel szeretnénk rámutatni arra, hogy az erdélyi fürdők, bár némileg elmaradva indultak fejlődésnek a Monarchia, de főleg a más európai hasonló fürdőkhöz képest, viszonylag gyorsan és jól átvették a fürdőkultúra fontosabb elemeit. A marketingeszközök terén három fontosabb tényezőcsoportot azonosítunk be, a presztízs értékű látogatásokat, a tudományos és más dolgozatok hatását, valamint a tulajdonképpeni reklámokat, hirdetéseket és képeslapokat mutatjuk be. A cikkünk befejező része a 20. századi átalakulásokat és ezzel a korszakra jellemző fürdőéletnek a megszűnését vázolja fel.