TEMATIKUS SZOLGÁLTATÁSÉLMÉNY ART- ÉS ROMKOCSMA KÖRNYEZETBEN
Kulcsszavak:
élmény marketing, servicescape, customer-dominant logic, service-dominant logic, informed grounded theory, abdukcióAbsztrakt
A gazdasági folyamatokat szolgáltatás alapra helyező service-dominant logic (SDL) elmélet (VARGO –
LUSCH 2004a), illetve ennek további fejlesztéseként, az eredeti megközelítést több ponton bíráló, a
vevőszerepre központi elemként építő customer-dominant logic (CDL) (HEINONEN et al. 2010)
összefüggésrendszerét felhasználva elemezzük az art- és romkocsmákat mint turisztikai attrakciót. A
vizsgálatot kvalitatív módszerrel, mélyinterjúk alapján végezzük (N = 95). A kutatás célja egyfelől egy artés
romkocsma definíció alkotása fogyasztói percepciók alapján, másfelől az elméleti keretet felhasználva
abduktív, holisztikus megközelítés szerint a szolgáltatásélmény összetevőinek, kölcsönhatásainak
modellezése, valamint a stratégiaalkotást segítő tematikus élménykereső szegmensek azonosítása. Az
eredmények a hagyományos marketingszakirodalom szolgáltatáskörnyezet (servicescape) felfogásának
kapcsolódását, aktualitását megerősítve, az erőforrás integráción, kölcsönös értékteremtésen alapuló SDL
korlátozottságára utalnak. Ugyanakkor a közös, gyakran a fogyasztó csak közvetett részvételén alapuló
értékteremtés (co-creation) a CDL relevanciáját, adaptálhatóságát mutatja