AZ ÉLMÉNY ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS TARTALMI ELEMEINEK ÁTALAKULÁSA A 90-ES ÉVEKTŐL NAPJAINKIG IDEGENVEZETŐK ÉS UTAZÁSI IRODAI REFERENSEK KÖRÉBEN VÉGZETT FELMÉRÉS EREDMÉNYEI
Kulcsszavak:
turisztikai élmény, autentikus élmény, stock és flow élmény, a turisták élményeinek dimenzióiAbsztrakt
„A turizmus az egyén élményszerzéssel párosuló környezetváltozása, amelynek során szolgáltatások
igénybevételére kerül sor” – fogalmazta meg Michalkó Gábor nagyon találóan a mai turizmus mibenlétét.
Napjainkra a tanulmányok és tapasztalatok alapján egyértelműen alátámasztható, hogy a „turizmus az
élmények piacterévé vált” (Zátori 2014).
Az utóbbi években az egyre tudatosabb fogyasztóknak való megfelelés érdekében milliókat,
milliárdokat költ éves szinten minden turisztikai szolgáltató élményteremtésre, így a számukra sem
mindegy, hogy a létrehozott „élmény-produktum” aztán valóban „vásárlóra” talál-e a folyamatosan
átalakuló és dinamikusan változó turisztikai piacon.
Valóban előre meghatározza az úti cél kiválasztását az elvárt élmény, vagy csupán a fejünkben
kialakult szolgáltatókkal szembeni elvárás alapján döntünk, s az élmény az utazási folyamat során társul
majd döntésünkhöz?
Tanulmányomban a fenti kérdésekre keresem a választ az idegenvezetők és az utazási irodai
referensek tapasztalatainak tükrében.