Where do construction project management leaders as the Generation Y bursts forward? Pilot study results

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2023.57.02.05

Keywords:

construction industry, project management abilities, project manager, generation

Abstract

THE AIMS OF THE PAPER

This research focuses on the differences between project managers from generation X and Y (Xgen, Ygen), working for project-based companies. The pilot study aims to reveal the project management differences related to generational change, targeting the individual, the workplace and the sectoral level at the construction industry, with further research suggestions.

METHODOLOGY

Answering the research questions the results of the literature review were compared with the answers of semi-structured interviews at construction industry, project-based companies and made more precise by statistical analysis of a questionnaire measuring the importance of 17 project managers’ abilities. The questionnaire was completed in January 2022, by 31 project managers. Interviews were made in May and June 2022. Regarding to the number of samples the authors refer to this study as a pilot one.

MOST IMPORTANT RESULTS

This pilot study reveals that the differences between project managers’ abilities of the Xgen and Ygen in the construction industry show variance from a sector-independent study, in point of the ability of decision, communication, and resilience. Changes according to the entering of the Ygen effect on the scope of activities, the employer’s requirements and the salary.

RECOMMENDATIONS

The Ygen’s demand of fast carrier making and high payment affects the level of construction project management, and fluctuation. Besides, the positions which can be fulfilled on the working site and require university degree as well as wide technical experience (like site manager, junior site manager) are disappearing, or occupied by employees with lower education, resulting a deeper gap between white and blue collar workers. Profounder understanding of the Ygen’s motivation and abilities, furthermore the increasing of sample could make the results more precise.

Author Biographies

Anikó Csepregi, University of Pannonia

Associate Professor

Melinda Pápai, University of Pannonia

PhD Student

References

Barnes, M. (1969), Time and Money in Contract Control. Course developed for University of Manchester, USA

Bencsik, A., Horváth-Csikós, G., & Juhász, T. (2017), „Az Y és a Z generációval szembeni előítéletek a munkahelyen”. Taylor, 9(2), 121-128.

Bokor, A. (2007), „Létezik-e itthon Y-generáció?”. Vezetéstudomány, 38(2), 2–21. DOI: 10.14267/veztud.2007.02.01

Cennamo, L., & Gardner, D. (2008), “Generational Differences in Work Values, Outcomes and Person‐organisation Values Fit”, Journal of Managerial Psychology, 23(8), 891–906. DOI: 10.1108/02683940810904385

Csepregi, A., Csanády, B. (2021), „Z Generáció és a Home Office Viszonya 2020-ban a COVID19 Idején: Pilot Kutatás Eredményei”. Marketing & Menedzsment, 55(3), 59-69. DOI: 10.15170/MM.2021.55.03.05

Csutorás, G. Á. (2022), „Az Y Generációs Munkaerő Identitásprofilja a Magyar Központi és Területi Kormányzati Igazgatási Szerveknél”. Új Munkaügyi Szemle, 3(1), 45-56.

Deal, J., Altman, D., & Rogelberg, S. (2010), “Millennials at Work: What we Know and What we Need to Do (If anything)”. Journal of Business & Psychology, 25(2), 191-199. DOI: 10.1007/s10869-010-9177-2

Dósa, I., Magyar, G., Király, l. (2014), „Y generáció – önbizalom?”. Economica, 7(4), 25-32.

El-Sabaa, S. (2001), “The Skills and Career Path of an Effective Project Manager”. International Journal of Project Management, 19(1), 1-7. DOI: 10.1016/s0263-7863(99)00034-4

Görög, M. (2019), Projektvezetés a szervezetekben. Budapest: Taramix

Griffin, R. W. (1987), Management. Boston, Massachusets, U.S.A

Horváth, V. (2019), A Projektmenedzsment Kompetencia és a Projektsiker Összefüggései az Olajipar Projekt-intenzív Upstream Üzletágában. Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem. DOI: 10.14267/phd, p.43.

Howe, N. & Strauss, W (2000), Millennials Rising: The Next Great Generation. New York: Vintage

Lancaster, L.C. & Stillman, D. (2002), When Generations Collide. Who they Are. Why they Clash. How to Solve the Generational Puzzle at work. New York: Collins Business

Lukovszki, L. (2015), „Generációk és vállalkozók”, Marketing & Menedzsment, 49(4), 52-63.

Meretei, B. (2017), „Generációs Különbségek a Munkahelyen: Szakirodalmi Áttekintés”. Vezetéstudomány, 48(10), 10-18. DOI: 10.14267/VEZTUD.2017.10.02

Oblinger, D.G. & Oblinger, J.L. (2005), Educating the Net Generation, Washington: Educase

Pál, E., Törőcsik, M., Jakopánecz, E. (2017), „Eltérő Életkori Lehatárolásokból Adódó Generációk Értékeinek Empirikus Vizsgálata”, Marketing & Menedzsment, 51(3), 18-32.

Pápai, M. (2022), „Eltérések az építőipari projektvezetői kihívások és képességek terén a saját gépparkkal összefüggésben”, in: Szentes, B (szerk.) Ember és technológia - A karbantartás jelene és fenntartható jövője. Veszprém, Pannon Egyetem, 119-132.

Pinto, J. K., & Slevin, D. P. (1987), “Critical factors in successful project implementation”, IEEE Transactions on Engineering Management, 34(1), 22-27. DOI: 10.1109/tem.1987.6498856

Reeves, T.C., & Oh, E.J. (2007), “Generation Gifferences and Educational Technology Research”. In Spector, J.M., Merill, M.D., van Merriénboer, J.J.G. and Driscoll, M. (eds.) Handbook of Research on Educational Communications and Technology. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 295-303.

Project Management Institute (2000), A guide to the project management body of knowledge, Essex, ISBN: 978-1-62825-184-5, pp. 54-60.

Roóz, J. (2006), A menedzsment alapjai. Budapest: Perfekt

Soulez, S. & Soulez, C.G. (2011), “Recruitment Marketing and Generational Segmentation: A Critical Analysis Based on a Sub-segment of Generation Y”, Recherche et Application en Marketing, 26(1), 39-55. DOI: 10.1177/205157071102600104

Szabó, L. (2012), Projekt menedzsment. Essex: Pearson

Takeuchi, H., Taki, Y., Asano, K., Asano, M., Sassa, Y., Yokota, S., Kotozaki, Y., Nouchi, R & Kawashima, R. (2018), „Impact of Frequency of Internet Use on Development of Brain Sructures and Verbal Intelligence: Longitudinal Analyses”. Human Brain Mapping, 39(11), 4471–4479. DOI: 10.1002/hbm.24286

Tari, A. (2010), Y generáció. Budapest: Jaffa

Tari, A. (2011), Z generáció. Budapest: Tericum

Twenge, J.M. (2010), „A Review of the Empirical Evidence on Generational Differences in Work Attitudes”, Journal of Business Psychology, 201-210. DOI: 10.1007/s10869-010-9165-6

Zemke, R., Rainers, C. and Filipczak, B. (2000), Generational Work: Managing the Class of Veterans,Bomers, X-ers and Nexters in your Workplace. New York: Amacon

ÉVOSZ (2021), Az építőipari munkaerő kapacitások intenzív növelésének lehetőségei. Kutatási zárójelentés. https://evosz.hu/data/dokument/cikk1373_HU.pdf (Utolsó letöltés: 2023.02.22)

Kissné, A.K. (2014), Generációk, munkaerőpiac és motiváció kérdései a 21. században. HR Magazin, http://www.ohe.hu/hrmagazin/cikkek/generaciok-munkaeropiac-es-a-motivacio-kerdesei-a-21-szazadban (Utolsó letöltés: 2022.01.15)

Nagy, O. (2020): Construction 4.0 konferencia összefoglalója. https://thedigitalconstruction.com/hu/conuction-4-0-the-future-technologies-from-israel/ (Utolsó letöltés: 2022.09.07)

Pais, E. (2009). Az Y Generáció Teljesítmény-motivációja, Nyitott Egyetem rendezvény, Pécs, 2009.04.22. https://www.youtube.com/watch?v=4wgqtuRz-LE&t=404s (Utolsó letöltés: 2023.03.01. 16:30)

Szalai, E (2016), „Az individuum válsága az újkapitalizmusban”, Kettős Mérce folyóirat, 2016.01.16. https://kettosmerce.blog.hu/2016/01/16/az_individuum_valsaga_az_ujkapitalizmusban (Utolsó letöltés: 2022.10.14)

Tari, A (2016), Generációkról generációknak, Egészséges könyvtár a gyöngyösi Vahot Sándor Könyvtár szervezésében, Gyöngyös, 2016. 11. 18. https://www.youtube.com/watch?v=JGJoT5wMtys (Utolsó letöltés: 2023.03.01., 14:50)

Downloads

Published

2023-08-15

How to Cite

Csepregi, A. and Pápai, M. (2023) “Where do construction project management leaders as the Generation Y bursts forward? Pilot study results: ”, The Hungarian Journal of Marketing and Management, 57(2), pp. 51–60. doi: 10.15170/MM.2023.57.02.05.

Issue

Section

Papers