What the charging station of the future has to offer? Results of qualitative research on the consumer needs of filling stations in Hungary
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2021.56.01.06Keywords:
fuel trade, filling stations, consumer behavior, shop choice dimensions, consumer generationsAbstract
THE AIMS OF THE STUDY
Technology, regulatory and consumption environments have changed, thus filling stations in their original functions are in decline. Understanding the change in consumer behavior is also essential to meet this challenge, so in our study we look at how customer needs are changing, what services are awaited, and overall, how the filling stations of the future should be designed.
METHODOLOGY
Our three-pillar hybrid research consist of a review of literature on consumer behavior and shop choice, focus group research, and an online survey. In this study, we summerize literature and the generation-specific consumer knowledge, experiences and needs brought to the surface by the two focus groups in Budapest. The senior consumer group consisted of drivers aged 35-50, while the junior group consisted of those aged 20-33. Each group formed homogeneous unit along frequent filling station visits and car use in the capital and the agglomeration.
MOST IMPORTANT RESULTS
Focus group research has confirmed a number of known consumer behavioral and shop choice dimensions, so survey has identified also among service station visitors the phenomenon of increased price sensitivity, time, convenience, and personal flexibility that may override even sustainability considerations. As unique result we pointed out that as long as senior group members are more and more open to digital solutions serving their convenience, the junior group is not only conscious in this respect, but also a bit distrustful.
RECOMMENDATIONS
Reflecting on identified consumer patterns, our proposals envisage ever-expanding service content at the filling stations of the future, which will be able to charge electric cars in as little as 30 minutes. In addition, time-appropriate services will be a key requirement for the convenience of consumers on the road; especially coffee service is inevitable, that is hardly expected by both focus groups.
References
Aziz, W. A. (2020), “Exploring Consumer Perception of Oil and Gas Retail Business to Ensure Service Sustainable Development”, In 2020 Second International Sustainability and Resilience Conference: Technology and Innovation in Building Designs, 51154, 1-6, DOI: 10.1109/IEEECONF51154.2020.9319942
Biró Z. (2020), „A MOL 2030-as stratégiájának pénzügyi megvalósíthatósága és hatása a tulajdonosi értékre”, Marketing & Menedzsment, 54 (4), 5-21. https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.04.01
Csizmadia Sz. - Szabó R. (2018), „Javaslatok az idősmarketingben alkalmazandó eszköztárra”, Tér Gazdaság Ember, 2018/2, 6, 201-221.
Ercsey I. (2021), „Internethasználat és szubjektív életminőség vizsgálata az idős generációban”, Marketing & Menedzsment, 55(Különszám 1.), 7-17. https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.KSZ.01.01
Farkas P., Katona N. (2021), „A szolgáltatás a jövő üzemanyaga. Fókuszban a töltőállomások jövője”, Trademagazin. 2021. szeptember.
Ghauri, P. N., Grønhaug, K., & Ádám, N. (2016). Kutatásmódszertan az üzleti tanulmányokban. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN: 9789630589789
Hegedűs R., Csóka, L., Galambosné, Tiszberger M., Nagy, Á., Törőcsik, M., (2020.), „Az idősödő fogyasztók költési habitusát megváltoztató tényezők”, XVI. Gazdaságmodellezési Szakértői Konferencia, 85.
Hofmeister T. Á. (2017), A fogyasztói magatartás alapjai. Akadémiai Kiadó. Budapest. https://doi.org/10.1556/9789630598897
Kenesei, Z., Kolos, K. (2018), „Szolgáltatásmarketing: múlt vagy jövő?” Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 49 (1), 2-12., https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.01.01
Király É. (2017). Hogyan tovább hazai kereskedelem? letöltve: Kiraly_Kautz_2017.pdf (sze.hu), utolsó letöltés dátuma: 2021.12.03.
Kontor, E., Kiss, M., Fehér, A. (2020), „Az in-store marketing innovációinak szerepe a vásárlói élmény megteremtésében és kapcsolódása a digitális térhez”, Marketing & Menedzsment, 2020. https://doi.org/10.15170/mm.2020.54.ksz.ii.03
Kovács Cs. J., Síkos T., T. (2018), „Az ezüstgeneráció mint potenciális vásárlóerő a budapesti bevásárlóközpontokban”, Területi Statisztika, 58 (4). pp. 399-416. DOI: 10.15196/TS580404
Németh P. (2018), „A férfi generációk vásárlási helyszíneinek többszempontú vizsgálata–1516 főt érintő országos megkérdezés alapján”, Taylor, 10 (3), 53-63.
Németh P. (2019), „Fővárosi vs. vidéki vásárlók–vásárlási-és üzletválasztási szokások generációs és nemek alapján történő vizsgálata a fővárosban és vidéken”, Taylor, 11 (3), 114-123.
Neulinger Á. (2016), Több-módszertanú és vegyes módszertanú kutatások. Vezetéstudomány, 47 (Marketingtudományi Különszám),63-66. https://doi.org/10.14267/veztud.2016.04.11
Nolcheska, V. (2017), “The influence of social networks on consumer behavior. Balkan and Near Eastern”, Journal of Social Sciences, 3 (4), 95-112.
Pirani, S. (2018), “Burning up: A global history of fossil fuel consumption”, Journal of Contemporary History, 55 (4), 930-932. https://doi.org/10.1177/0022009420939472n
Rétfalvi P., Bednárik É., Tömő Zs. (2019), „Szenior vásárlási szokások a bútorpiacon”, GRADUS, 6 (3). 120-131. ISSN 2064-8014
Robinson, J. (2019), Focus groups. SAGE. https://doi.org/10.4337/9781849807296.00037
Rubeis, M., Groves, S., Portera, T., Bonaccorsi, G. (2019), “Is There a Future for Service Stations?” BCG, https://www.bcg.com/publications/2019/service-stations-future, utolsó letöltés dátuma: 2019.07.12.
Soós G. (2020), „Az élelmiszer-fogyasztói szokások változása a COVID-19 vírus megjelenéséhez kapcsolódóan Magyarországon”, Marketing & Menedzsment, 54 (3), 15-27. https://doi.org/10.15170/mm.2020.54.03.02
Szakály, Z., Popovics, P., Szakály, M., & Kontor, E. (2020), „A vásárlói magatartás elemzése az élelmiszer-és üzletválasztást befolyásoló tényezők alapján”, Marketing & Menedzsment, 54 (Különszám 2), 7-17. https://doi.org/10.15170/mm.2020.54.ksz.ii.01
Törőcsik M. (2017), A fogyasztói magatartás. Akadémiai Kiadó. Budapest. https://doi.org/10.1556/9789630597371
Törőcsik, M. (2016), „A fogyasztói magatartás új tendenciái”, Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 47 (4), 19-25. https://doi.org/10.14267/veztud.2016.04.04
Törőcsik, M., Szűcs, K., Nagy, Á., & Lázár, E. (2019), „Életstíluscsoportok Magyarországon a digitalizáció korában: Életstílus-kutatások és a marketing”, Replika, (111), 63-86. http://doi.org/10.32564/111.5
Wright, L. T., Merlin Stone, R. R., & Aravopoulou, E. (2021), Combining big date and marketing research to create customer insight. The Routledge Companion to Marketing Research. https://doi.org/10.4324/9781315544892-3
archdaily.com (2019). What is the Future of the Gas Station? https://www.archdaily.com/926414/what-is-the-future-of-the-gas-station, utolsó letöltés: 2019.10.14.
e-mob.hu (2019). Mit jelent, hogy villámtöltő, gyorstöltő és lassú töltő? https://e-mob.hu/2019/07/09/mit-jelent-hogy-villamtolto-gyorstolto-es-lassu-tolto/, utolsó letöltés: 2019.07.09.
hvg.hu (2021). https://hvg.hu/cegauto/20200501_Elkezdtek_bezarni_a_magyarorszagi_benzinkutak
Könyvtári Figyelő (2013. 12 29). Digital signage megoldások. In ki2.oszk.hu. http://ki2.oszk.hu/kf/2013/12/digital-signage-megoldasok/
ksh.hu (2020). Közúti gépjármű-állomány. https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_ode006c.html, utolsó letöltés: 2020,12.01.
ksh.hu (2021). https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/mo/mo_2020.pdf
MÁSZ (2021). MÁSZ Hivatalos oldal: Hazai töltőállomások száma. Töltőállomások – Magyar Ásványolaj Szövetség (petroleum.hu), utolsó letöltés: 2021.07.05.
tudastar.money.hu (2020). Mi az a PayPass és hogyan működik? https://tudastar.money.hu/mi-az-a-paypass-es-hogyan-mukodik/, utolsó letöltés: 2020.01.07.
villanyautosok.hu (2021). https://villanyautosok.hu/2021/12/10/sorra-huzzak-be-az-ujabb-rekordokat-az-elektromos-autok-magyarorszagon/
Downloads
Published
Versions
- 2023-02-12 (2)
- 2022-06-21 (1)