A közösségi finanszírozás mint külső hozzájáruló

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.04.03

Kulcsszavak:

közösségi finanszírozás, startup, crowdfunding, külső hozzájáruló keretrendszer, External Enabler Framework

Absztrakt

A KUTATÁS CÉLJA

A közösségi finanszírozás szerepe egyre fontosabbá válik, ami a forrásbővítés mellett újabb stratégiai lehetőségeket teremt a gazdasági szereplők számára. A cikk célja annak megértése, hogyan segítheti a közösségi finanszírozás a vállalkozásokat az új piacok meghódításában, a termékek és szolgáltatások innovációjában.

ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN

A szisztematikus irodalomelemzés során a szerző Davidsson (2020) Külső Hozzájáruló Keretrendszerét alkalmazza. A keretrendszer a külső gazdasági tényezők azonosítására összpontosít, ami lehetővé teszi a közösségi finanszírozás vállalkozásokra gyakorolt komplex hatásainak elemzését.

LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK

A közösségi finanszírozás előnyei számos dimenzióban jelennek meg, és ezek különféle mechanizmusokon keresztül érvényesülnek. A térbeliségi, időbeliségi, szocio-demográfiai és ágazati dimenziók alapján a közösségi finanszírozás olyan mechanizmusokon keresztül fejti ki hatását mint a tömörítés, a redukció, a terjeszkedés, a törvényesítés, a helyettesítés és a bizonytalanságcsökkentés. Ezek lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy rugalmasan alkalmazkodjanak a piaci körülményekhez és maximalizálják erőforrásaikat. A tanulmány a közösségi finanszírozást egy holisztikus perspektívából vizsgálja, figyelembe véve annak számos aspektusát, nem csak a pénzügyi oldalát. A kutatás azonosítja a közösségi finanszírozás egyedi értékteremtő mechanizmusait, amelyek túlmutatnak a hagyományos finanszírozási formákon. Emellett rávilágít arra, hogy a közösségi finanszírozás esetében a finanszírozás mint cél, gyakran csak másodlagos jelentőségű, és más, nem pénzügyi előnyök is hozzájárulnak a vállalkozások sikeréhez.

GYAKORLATI JAVASLATOK

A közösségi finanszírozás kulcsfontosságú szerepet játszik a gazdasági szereplők innovációs képességeinek és versenyképességének előmozdításában, ugyanakkor a vállalkozók számára kiemelkedően fontos, hogy aktívan kiaknázzák ezeket a lehetőségeket. A tanulmány emellett felhívja az ötletgazdák figyelmét arra, milyen addicionális előnyökre tehetnek szert a pénzügyi forrásokon túl, amelyek elősegíthetik a vállalkozásaik sikerességét.

Információk a szerzőről

Enikő Czigler, Pécsi Tudományegyetem

PhD hallgató

Hivatkozások

Agrawal, A., Catalini, C., & Goldfarb, A. (2012), “The Geography of Crowdfunding.” SSRN Electronic Journal, NET Institute Working Paper No. 10-08. https://doi.org/10.2139/ssrn.1692661

Baker, T., & Welter, F. (2018), “Contextual Entrepreneurship: An Interdisciplinary Perspective.” Foundations and Trends® in Entrepreneurship, 14(4), 357–426. https://doi.org/10.1561/0300000078

Belleflamme, P., Lambert, T., & Schwienbacher, A. (2014), “Crowdfunding: Tapping the right crowd.” Journal of Business Venturing, 29(5), 585–609. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2013.07.003

Belleflamme, P., Omrani, N., & Peitz, M. (2015), “The economics of crowdfunding platforms.” Information Economics and Policy, 33, 11–28. https://doi.org/10.1016/j.infoecopol.2015.08.003

Bennett, D. L. (2019), “Infrastructure investments and entrepreneurial dynamism in the U.S.” Journal of Business Venturing, 34(5), 105907. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2018.10.005

Bethlendi, A., & Végh, R. (2014), „Közösségi finanszírozás – valós lehetőség-e a hazai kisvállalatok számára?”, Hitelintézeti Szemle, 13(4), 102-126.

Bouncken, R. B., Komorek, M., & Kraus, S. (2015), “Crowdfunding: The Current State Of Research”, International Business & Economics Research Journal (IBER), 14(3), 407. https://doi.org/10.19030/iber.v14i3.9206

Chalmers, D., Matthews, R., & Hyslop, A. (2021), “Blockchain as an external enabler of new venture ideas: Digital entrepreneurs and the disintermediation of the global music industry”. Journal of Business Research, 125, 577–591. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.09.002

Chemla, G., & Tinn, K. (2020), “Learning through crowdfunding”. Management Science, 66(5), 1783–1801. https://doi.org/10.1287/mnsc.2018.3278

Chen, J. J., Cui, C., Hunt, R. A., & Li, L. S.-Z. (2020), “External enablement of new venture creation: An exploratory, query-driven assessment of China’s high-speed rail expansion”. Journal of Business Venturing, 35(6), 106046. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2020.106046

Cojoianu, T. F., Clark, G. L., Hoepner, A. G. F., Pažitka, V., & Wójcik, D. (2021), “Fin vs. tech: Are trust and knowledge creation key ingredients in fintech start-up emergence and financing? Small Business Economics, 57(4), 1715–1731. https://doi.org/10.1007/s11187-020-00367-3

Colombo, M. G., & Shafi, K. (2021), “Receiving external equity following successfully crowdfunded technological projects: An informational mechanism”, Small Business Economics, 56(4), 1507–1529. https://doi.org/10.1007/s11187-019-00259-1

Cumming, D. J., Leboeuf, G., & Schwienbacher, A. (2020), “Crowdfunding models: Keep‐It‐All vs. All‐Or‐Nothing”. Financial Management, 49(2), 331–360. https://doi.org/10.1111/fima.12262

Davidsson, P. (2015), “Entrepreneurial opportunities and the entrepreneurship nexus: A re-conceptualization”. Journal of Business Venturing, 30(5), 674–695. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2015.01.002

Davidsson, P., Recker, J., & Von Briel, F. (2017), “Characteristics, roles and mechanisms of external enablers in new venture creation processes: A framework”. 2017 Annual Meeting of the Academy of Management, AOM 2017, 2017-August. https://doi.org/10.5465/AMBPP.2017.12

Davidsson, P., Recker, J., & von Briel, F. (2020), “External enablement of new venture creation: A framework”. Academy of Management Perspectives, 34(3), 311–332. https://doi.org/10.5465/amp.2017.0163

Davidsson, P., Recker, J., & von Briel, F. (2021), “COVID-19 as External Enabler of entrepreneurship practice and research”. BRQ Business Research Quarterly, 24(3), 214–223. https://doi.org/10.1177/23409444211008902

Deutsch, W. (2018), Equity Crowdfunding Is Inflating a Bubble. https://www.chicagobooth.edu/review/equity-crowdfunding-inflating-bubble

Ferrary, M., & Granovetter, M. (2009), “The role of venture capital firms in Silicon Valley’s complex innovation network”. Economy and Society, 38(2), 326–359. https://doi.org/10.1080/03085140902786827

Hornyák M., & Kuti M. (2017), „A technológiai közösségi finanszírozás trendjei”. Külgazdaság, 61(5–6), 28–45. https://doi.org/10.47630/KULG.2017.61.5-6.28

Jung, E.-Y., Baek, C., & Lee, J.-D. (2012), ”Product survival analysis for the App Store”. Marketing Letters, 23(4), 929–941. https://doi.org/10.1007/s11002-012-9207-0

Kim, K., & Hann, I.-H. (2017), “Housing Prices, Collateral, and Online Crowdfunding”. Robert H. Smith School Research Paper

Kimjeon, J., & Davidsson, P. (2022), External Enablers of Entrepreneurship: A Review and Agenda for Accumulation of Strategically Actionable Knowledge, (Köt. 46, Szám 3, 643–687).

Kleemann, F., Voß, G. G., & Rieder, K. (2008), “Un(der)paid Innovators”. Science, Technology&Innovation Studies. 4(1), 5-26. https://doi.org/10.17877/DE290R-12790

Kuti M. (2017), „A vállalati likviditási, beruházási és finanszírozási döntéseinek interakciói”. PADS

Kuti M. – Madarász G. (2014), „A közösségi finanszírozás”. Pénzügyi Szemle, 2014/3. 374-385. o.

Macht, S. A., & Weatherston, J. (2014), “The Benefits of Online Crowdfunding for Fund-Seeking Business Ventures: The Benefits of Online Crowdfunding”. Strategic Change, 23(1–2), 1–14. https://doi.org/10.1002/jsc.1955

Matusik, S. F. (2014), “A Theoretical Disaggregation and Integration of Crowdfunding: Crowd Motives and Engagement and Their Consequences”, SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.2613517

Mazur, C. (2022), 25 Critical Crowdfunding Statistics (2022): How many Crowdfunding Platforms are there. https://www.zippia.com/advice/crowdfunding-statistics/

Mollick, E. (2014), “The dynamics of crowdfunding: An exploratory study”. Journal of Business Venturing, 29(1), 1–16. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2013.06.005

Mollick, E. R. (2016), “Containing Multitudes: The Many Impacts of Kickstarter Funding”. SSRN Electronic Journal, https://doi.org/10.2139/ssrn.2808000

Nambisan, S. (2017), “Digital Entrepreneurship: Toward a Digital Technology Perspective of Entrepreneurship”. Entrepreneurship Theory and Practice, 41(6), 1029–1055. https://doi.org/10.1111/etap.12254

Obschonka, M., & Audretsch, D. B. (2020), “Artificial intelligence and big data in entrepreneurship: A new era has begun”, Small Business Economics, 55(3), 529–539. https://doi.org/10.1007/s11187-019-00202-4

Pope, D. G., Sydnor, J. R., Pope, D. G., & Sydnor, J. R. (2017). What’s in a Picture ?: Evidence of Discrimination from Prosper. Com What’s in a Picture? Evidence of Discrimination from Prosper. Com. 46(1), 53–92. https://ssrn.com/abstract=1220902

Roma, P., Messeni Petruzzelli, A., & Perrone, G. (2017), “From the crowd to the market: The role of reward-based crowdfunding performance in attracting professional investors”. Research Policy, 46(9), 1606–1628. https://doi.org/10.1016/j.respol.2017.07.012

Schade, P., & Schuhmacher, M. C. (2022), “Digital infrastructure and entrepreneurial action-formation: A multilevel study”. Journal of Business Venturing, 37(5), 106232. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2022.106232

Schwienbacher, A., & Larralde, B. (2012), “Crowdfunding of Small Entrepreneurial Ventures”. In D. Cumming, The Oxford Handbook of Entrepreneurial Finance (o. 936). Oxford Univ. Press.

Shneor, R., & Vik, A. A. (2020), “Crowdfunding success: A systematic literature review 2010–2017”, Baltic Journal of Management, 15(2), 149–182. https://doi.org/10.1108/BJM-04-2019-0148

Skirnevskiy, V., Bendig, D., & Brettel, M. (2017). The Influence of Internal Social Capital on Serial Creators’ Success in Crowdfunding. Entrepreneurship Theory and Practice, 41(2), 209–236. https://doi.org/10.1111/etap.12272

Sorenson, O., Assenova, V., Li, G.-C., Boada, J., & Fleming, L. (2016), “Expand innovation finance via crowdfunding”. Science, 354(6319), 1526–1528. https://doi.org/10.1126/science.aaf6989

Strausz, R. (2017), “A Theory of Crowdfunding: A Mechanism Design Approach with Demand Uncertainty and Moral Hazard”. American Economic Review, 107(6), 1430–1476. https://doi.org/10.1257/aer.20151700

Tafa, B. (2023), “Alternative finance. It is time to redefine capitalism”. CRJ, 15–17. https://doi.org/10.59380/crj.v1i1.638

Talonen, A., Pasanen, J., & Ruuskanen, O.-P. (2021), “Exploring the Co-operative Form’s Potential in Crowdfunding: A Non-monetary Perspective”. FIIB Business Review, 10(4), 339–351. https://doi.org/10.1177/2319714520920798

Valančienė, L., & Jegelevičiūtė, S. (2013). Valuation of Crowdfunding: Benefits and brawbacks. Economics and Management, 18(1), 39–48. https://doi.org/10.5755/j01.em.18.1.3713

von Briel, F., Davidsson, P., & Recker, J. (2018), “Digital Technologies as External Enablers of New Venture Creation in the IT Hardware Sector”. Entrepreneurship Theory and Practice, 42(1), 47–69. https://doi.org/10.1177/1042258717732779

Downloads

Megjelent

2025-05-25

Hogyan kell idézni

Czigler, E. (2025) „A közösségi finanszírozás mint külső hozzájáruló”, Marketing & Menedzsment, 58(4), o. 24–33. doi: 10.15170/MM.2024.58.04.03.

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hasonló cikkek

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.