Half-Way Towards Market Economy: Market Orientation of the Hungarian Manufcturing Companies
Absztrakt
A piacgazdaság irányába való fejlődést megnyitó rendszerváltás kezdete óta már több mint öt év telt el. A jelen cikk anyagát adó kutatás arra a kérdésre keresett választ, hogy termelővállalataink hol tartanak a marketingszemlélet elsajátításában és alkalmazásában. Az értékesítés mindenki által érzékelhető előtérbe kerülése mellett mennyire jellemző ma már a vevőorientált gondolkodásmód? A vizsgálat fő következtetése, hogy a magyarországi termelővállalatok jelentős részét még ma is termeléscentrikus szemléletmód jellemzi. Ennek a szemléletmódnak az aránya magasabb az állami vállalatoknál, a nagyobb méretű cégeknél és a termelési eszközök gyártóinál. A termelési orientáció mellett, és ahhoz már közelítő nagyságrendben van jelen a magyar termelők között az ún. értékesítési orientáció. A korszerű vevőcentrikus szemléletmódhoz ma még a termelővállalatoknak csak kisebb hányada jutott el. Ennek a nézőpontnak az érvényesítésében előbbre járnak a magántulajdonban lévők, a kisebb vállalatok, továbbá azok, amelyek fogyasztási cikkeket állítanak elő.