A villamosenergia-fogyasztók elégedettségének mérése

Szerzők

  • Gábor Rekettye JPTE Közgazdaságtudományi Kar Marketing Tanszék
  • Tibor Tersztyánszky Magyar Energia Hivatal

Absztrakt

Az áramszolgáltató vállalatok feladata az elektromos energia biztosítása az országban. Ez a feladat tipikusan közszolgáltatás, ami a szó nemes értelmében a közösség szolgálatát jelenti, hiszen olyan alapvető „termék" elosztásáról van szó, amely a társadalom és a gazdaság működésének elengedhetetlen feltétele. Piaci verseny a területi elv alapján felosztott villa- mosenergia-ellátásban nem, vagy csak nagyon korlátozottan (például az alternatív fűtési lehetőségek területén) létezik. Ebben a „kvázi" monopolhelyzetben az áramszolgáltatók értékesítési adatai, piacrészesedésük, nyereségük és egyéb gazdasági mutatóik - a versenytermékek gyártóitól és forgalmazóitól eltérően - nem feltétlenül a vevők, a fogyasztók elégedettsége szerint alakulnak, következésképpen a vállalati mutatókból nem lehet a fogyasztói elégedettségre egyértelmű következtetéseket levonni. A modern, piacgazdaságra épülő demokratikus társadalmakban, s így a mai Magyarországon is megjelenik azonban mind a monopóliumok tevékenységének felügyelete keretében az államnak, mind pedig a nyereségérdekeit közszolgáltató cégeknek a társadalmi felelőssége, azaz a fogyasztók mind jobb és teljesebb kiszolgálására irányuló törekvés. Ezzel egy időben az önállósult, és ma már privatizált szolgáltató társaságok részéről viszont természetszerűen megjelenik az igény, hogy tevékenységük hasznosságát a fogyasztókban tudatosítsák, elismertessék.

Downloads

Megjelent

2019-12-01

Hogyan kell idézni

Rekettye, G. és Tersztyánszky, T. (2019) „A villamosenergia-fogyasztók elégedettségének mérése”, Marketing & Menedzsment, 31(1), o. 4–8. Elérhető: https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/2227 (Elérés: 25 november 2024).

Folyóirat szám

Rovat

Fogyasztók - elégedettség és bizalom

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

1 2 3 > >>