A köztestületek átláthatóságának egyes feltételeiről

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.47272/KIKPhD.2020.1.2%20

Kulcsszavak:

közigazgatás, köztestületek, átláthatóság, elszámoltathatóság

Absztrakt

A közigazgatás speciális intézménytípusait jelentő köztestületek irányába is egyre erősödő elvárás szakmai tevékenységük átláthatóságának megteremtése, gazdasági-szervezeti funkcióik transzparenssé tétele mellett.

A rendkívül kiterjedt tevékenységeket folytató köztestületek nem egy esetben közhatalmi vagy kvázi-közhatalmi jellegű jogosítványokkal rendelkeznek tagjaik irányába, amely fokozza közérdekű tevékenységükkel járó felelősségüket, a társadalom és tagjaik irányában történő elszámoltathatóság és beszámolás kötelezettségét.

A tanulmány a köztestületek átláthatóságuk megvalósítása érdekében megvalósítandó intézkedési lehetőségeivel, az eddig megtett intézkedések hatékonyságával foglalkozik, a közigazgatáson belül értelmezhető szervezeti átláthatóság fogalmi elemeinek tisztázásával.

A tanulmány célja hozzájárulni a köztestületek átláthatóságának és az ehhez szükséges elméleti szakmai háttér megteremtéséhez.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Információk a szerzőről

Hohmann Balázs, Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar

Egyetemi tanársegéd, PTE-ÁJK Közigazgatási Jogi Tanszék Informatikai és Kommunikációs Jogi Csoport

A szerző elérhetősége: hohmann.balazs@ajk.pte.hu

Hivatkozások

Balázs, I.: Paraállami formák a mai magyar közigazgatásban. Tér és Társadalom 13(3), 1999, 41. o. https://doi.org/10.17649/TET.13.3.529

Barta, A.: Közvetett közigazgatás és autonóm struktúrák a XXI. századi közigazgatásban. Budapest, Jogi Fórum, 2008. 13. o.

Barta, A.: Manifestations of Paraadministration in Hungarian Public Administration. Debrecen, University Of Debrecen, 2008, 3. o.

Bertot, C. J. - Jaeger, P. T., - Grimes, J. M.: Promoting transparency and accountability through ICTs, social media, and collaborative e-government. Transforming Government: People, Process and Policy, 6(1), 2012, 78-85. o. https://doi.org/10.1108/17506161211214831

Birchall, C.: Radical transparency?. Cultural Studies? Critical Methodologies, 14(1), 2014, 78-81. o. https://doi.org/10.1177/1532708613517442

Birchall, C.: Transparency, interrupted: Secrets of the left. Theory, Culture & Society, 28(7-8), 2011, 60-84. o. https://doi.org/10.1177/0263276411423040

Bovens, M. - Gooding, R. E. - Schillemans, T.: Public accountability. In: Bovens, M. - Gooding, R. E. - Schillemans, T. (Szerk.): The Oxford Handbook of Public Accountability. Oxford, Oxford University Press. 2014. 2-3. o. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199641253.013.0012

Bovens, M.: Analysing and assessing accountability: A conceptual framework. European law journal, 13(4), 2007, 447-468. o. https://doi.org/10.1111/j.1468-0386.2007.00378.x

Bugaric, B.: Openness and transparency in public administration: challenges for public law. Wisconsin International Law Journal, 22 (3), 2004, 504. o.

Christensen, T. - Lægreid, P.: The Ashgate Research Companion to New Public Management. Burlington , Ashgate, 2011, 17-20. o.

Csanády, D.: A civil társadalom szerkezete. In:: Tóbiás, László (Szerk.): Együttműködési lehetőségek civil szervezetek és a helyi önkormányzatok között. Budapest, Hálózat a Demokráciáért Program, 1999, 27-29. o.

Dewey, J.: The historic background of corporate legal personality. Yale Law Journal, 35, 1925, 657-661. o. https://doi.org/10.2307/788782

Domokos, L., et. al.: Kockázatelemzés és kockázatkezelés a közszférában és a közpénzügyi ellenőrzésben. Pénzügyi Szemle, 60(1), 2015, 7-28. o.

Dror, Y.: Transparency and openness of quality democracy. Openness and transparency in governance: Challenges and opportunities, 1999, 25-27. o.

Dubnick, M. J.: Clarifying Accountability: An Ethical Theory Framework. In: Preston, N., Bois, C-A Bois (Szerk.): Public Sector Ethics: Finding and Implementing Values. London, Routledge. 1998, 68-72. o.

Dunleavy, P., & Hood, C.: From old public administration to new public management. Public money & management, 14(3), 1994, 9-16. o. https://doi.org/10.1080/09540969409387823

Ebbesson, J.: The rule of law in governance of complex socio-ecological changes. Global Environmental Change, 20(3), 2010, 414-422. o. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2009.10.009

Fairbanks, J. - Plowman, K. D. - Rawlins, B. L.: Transparency in government communication. Journal of Public Affairs, 7(1), 2007, 23-37. o. https://doi.org/10.1002/pa.245

Fazekas, M.: A köztestületekről. Magyar Közigazgatás (3-4), 1993, 216. o.

Fazekas, M.: Láthatatlan közigazgatási reformok–avagy hogyan befolyásolják életünket a traktorülésszabványok?. Pro Publico Bono-Magyar Közigazgatás, (3), 2016, 70-79. o.

Fox, J.: The uncertain relationship between transparency and accountability. Development in practice, 17(4-5), 2007, 663-671. o. https://doi.org/10.1080/09614520701469955

Glatz, F.: Kezdeményezőkészség, rendszeresség, folyamatosság, korrekcióképesség. Magyar Tudomány, 47(5), 2002, 536. o.

Handlin, A.: Dirty Deals? An Encyclopedia of Lobbying, Political Influence, and Corruption. Santa Barbara ABC-CLIO, 2014, 125. o.

Hohmann, B.: A hatósági eljárás társadalmi ellenőrzésének lehetőségei. Pécs, Tudatosan a Környezetünkért Egyesület, 2018. 28-30. o.

Hood, C.: A public management for all seasons?. Public administration, 69(1), 1991, 3-19. o. https://doi.org/10.1111/j.1467-9299.1991.tb00779.x

Illés, L.: Régiók és regionalizáció. Tér és Társadalom 1., 2001, 1-23. o. https://doi.org/10.17649/TET.15.1.785

Jaeger, P. T., - Bertot, J. C.: Transparency and technological change: Ensuring equal and sustained public access to government information. Government Information Quarterly, 27(4), 2010, 371-376. o. https://doi.org/10.1016/j.giq.2010.05.003

Kákai, L.: Önkormányzunk értetek, de nélkületek!: pártok és civil szervezetek a helyi társadalmakban (Vol. 3). Budapest, Századvég Kiadó, 2004. 100-125 o.

Korff, D., et. al.: Boundaries of Law: Exploring Transparency, Accountability, and Oversight of Government Surveillance Regimes. University of Cambridge Faculty of Law Research Paper,16/2017. 13. o.

Kovács, R., - Kovács, T.: A belső ellenőrzés feladatai a szervezet szabályozott működésének biztosításában a közszféra területén. In: Bábosik, M. (Szerk.): Geopolitikai stratégiák Közép-Európában. Tanulmánykötet. Sopron, Soproni Egyetem Kiadó, 2017, 634-640. o.

Kraus, J. S.: Transparency and determinacy in common law adjudication: A philosophical defense of explanatory economic analysis. Virginia Law Review, 93/287, 2007, 287-301. o.

Lenaerts, K.: Some reflections on the separation of powers in the European Community. Common Market Law Review, 28(11), 1991, 15-25. o.

Lentner, Cs.: Pénzügyi és költségvetési igazgatás. Budapest, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, 2015. 68-69. o.

Lodje, J.: Transparency and democratic legitimacy. JCMS: Journal of Common Market Studies, 32(3), 1994, 343-368. o. https://doi.org/10.1111/j.1468-5965.1994.tb00502.x

Márkus, E.:Amikor a harmadik az első. A civil szektor többféle nézőpontból. Csokonai Kiadó, Budapest, 2016. 62-63. o.

Mashaw, J. L.: Accountability and Institutional Design: Some Thoughts on the Grammar of Governance. In: Dowdle, M. (Szerk.): Public Accountability: Designs, Dilemmas and Experiences. Cambridge. Cambridge University Press, 2006. 120. o.

Mattozzi, A., - Merlo, A.: The transparency of politics and the quality of politicians. American Economic Review, 97(2), 2007, 311-315. o. https://doi.org/10.1257/aer.97.2.311

Mergel, I.: Social media in the public sector: A guide to participation, collaboration and transparency in the networked world. San Francisco. John Wiley & Sons, 2012. 258-275. o.

Miklós, I.: A közigazgatás kapcsolata a gazdasággal, az államszocializmus és a rendszerváltoztatás gazdasági-gazdaságirányítási átalakulásai Lőrincz Lajos munkásságának tükrében. Pro Publico Bono-Magyar Közigazgatás, (3), 2016, 152-173. o.

Moss, R. D.: Executive Branch Legal Interpretation: A Perspective from the Office of Legal Counsel. Administrative Law Review, 52(4), 2000, 1326-1330. o.

Naurin, D.: Transparency, publicity, accountability - The missing links. Swiss Political Science Review, 12(3), 2006, 91-92. o. https://doi.org/10.1002/j.1662-6370.2006.tb00056.x

Owen, W.C.: Private Penalties and Public Policy. Labor Law Journal, 21(6), 1970, 323-337. o.

Pallai, K. - Kiss, N.: A teljesség felé. Integritásképzés-és kutatás a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen. Pénzügyi Szemle, 59(2), 2014, 167. o.

Peters, B. G., - Pierre, J.: Governance without government? Rethinking public administration. Journal of public administration research and theory, 8(2), 1998, 223-243. o. https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.jpart.a024379

Petrétei, J.: Az alkotmányos demokrácia alapintézményei. Budapest-Pécs, Dialóg Campus Kiadó, 2011, 287-288. o.

Póla, P.: Gazdasági kamarák a globalizációban. Tér és Társadalom, 20(3), 2006, 19-30. o. https://doi.org/10.17649/TET.20.3.1064

Prechal, S., - De Leeuw, M.: Dimensions of Transparency: the building blocks for a new legal principle?. Review of European Administrative Law, 1(1), 2007, 51-62. o. https://doi.org/10.7590/REAL_2007_00_03

Roberts, J.: No one is perfect: The limits of transparency and an ethic for ‘intelligent’accountability. Accounting, Organizations and Society, 34(8), 2009, 958. o. https://doi.org/10.1016/j.aos.2009.04.005

Schnackenberg, A. K., - Tomlinson, E. C.: Organizational transparency: A new perspective on managing trust in organization-stakeholder relationships. Journal of Management, 42(7), 2016, 1787. o. https://doi.org/10.1177/0149206314525202

Szilágyiné Fülöp, E.: A gazdasági kamarák működési feltételeinek alakulása a kezdetektől napjainkig. In: Karlovitz János Tibor (szerk.). Fejlődő jogrendszer és gazdasági környezet a változó társadalomban. Komárno, International Research Institute, 2015.

Tagiuri, R., Kogan, N., & Bruner, J. S.: The transparency of interpersonal choice. Sociometry, 18(4), 1951, 368-369. o. https://doi.org/10.2307/2785873

Tebeli, I.: A hatékony állam kapcsolata a civilszervezetekkel, kiemelt figyelemmel a pénzügyi fogyasztóvédelemre. Pro Publico Bono-Magyar Közigazgatás, (1), 2016, 197. o.

Tyler, T. R., - Darley, J. M.: Building a law-abiding society: Taking public views about morality and the legitimacy of legal authorities into account when formulating substantive law. Hofstra Law Review, 28, 1999, 707-711. o.

Vigoda, E.: From responsiveness to collaboration: Governance, citizens, and the next generation of public administration. Public Administration Review, 62(5), 2002, 529-530. o. https://doi.org/10.1111/1540-6210.00235

Vishwanath, T. - Kaufmann, D.: Towards transparency in finance and governance. Washington, The World Bank Institute, 1999. 4. o.

Warner, M.: The Letters of the Republic: Publication and the Public Sphere in Eighteenth-Century America. Cambridge, Harvard University Press, 2009. 128. o.

Wehner, J., - De Renzio, P.: Citizens, legislators, and executive disclosure: The political determinants of fiscal transparency. World Development, 41, 2013, 96-108. o. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2012.06.005

Weiss, T. G.: Governance, good governance and global governance: conceptual and actual challenges. Third world quarterly, 21(5), 2000, 795-800. o. https://doi.org/10.1080/713701075

Welch, E. W.: The relationship between transparent and participative government: A study of local governments in the United States. International Review of Administrative Sciences, 78(1), 2012, 93-115. o. https://doi.org/10.1177/0020852312437982

Yamamoto, K.: Performance of semi‐autonomous public bodies: linkage between autonomy and performance in Japanese agencies. Public Administration and Development: The International Journal of Management Research and Practice, 26(1), 2006, 35-44. o. https://doi.org/10.1002/pad.369

Ziller, J.: Les concepts d’administration directe,d’administration indirecte et de cooadministration et les fondements du droit administratif européen. In: Auby, J.-B., - Dutheil De La Rochére, J. (Szerk.): Droit Administratif Européen. Bruxelles, Bruylant, 2007. 235-244. o.

Downloads

Megjelent

2020-07-01

Hogyan kell idézni

Hohmann, B. „A köztestületek átláthatóságának Egyes feltételeiről”. Közigazgatási és Infokommunikációs Jogi PhD Tanulmányok, köt. 1, sz. 1, 2020. július, o. 16-31, doi:10.47272/KIKPhD.2020.1.2 .

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok