On transparency requirements for public bodies
DOI:
https://doi.org/10.47272/KIKPhD.2020.1.2%20Keywords:
public administration, public bodies, transparency, accountabilityAbstract
Public bodies, which are special types of public administration institutions, are also increasingly expected to be transparent in their professional activities, while at the same time making their economic and organisational functions transparent. Public bodies, which carry out a very wide range of activities, often have public or quasi-public powers over their members, which increases their responsibility for their activities in the public interest and their accountability and accountability to society and their members.
The study will examine the measures that public bodies can take to achieve transparency, the effectiveness of the measures taken so far, and the conceptual elements of organisational transparency in public administration.
The aim of the study is to contribute to the creation of a theoretical and professional framework for the transparency of public bodies.
Downloads
References
Balázs, I.: Paraállami formák a mai magyar közigazgatásban. Tér és Társadalom 13(3), 1999, 41. o. https://doi.org/10.17649/TET.13.3.529
Barta, A.: Közvetett közigazgatás és autonóm struktúrák a XXI. századi közigazgatásban. Budapest, Jogi Fórum, 2008. 13. o.
Barta, A.: Manifestations of Paraadministration in Hungarian Public Administration. Debrecen, University Of Debrecen, 2008, 3. o.
Bertot, C. J. - Jaeger, P. T., - Grimes, J. M.: Promoting transparency and accountability through ICTs, social media, and collaborative e-government. Transforming Government: People, Process and Policy, 6(1), 2012, 78-85. o. https://doi.org/10.1108/17506161211214831
Birchall, C.: Radical transparency?. Cultural Studies? Critical Methodologies, 14(1), 2014, 78-81. o. https://doi.org/10.1177/1532708613517442
Birchall, C.: Transparency, interrupted: Secrets of the left. Theory, Culture & Society, 28(7-8), 2011, 60-84. o. https://doi.org/10.1177/0263276411423040
Bovens, M. - Gooding, R. E. - Schillemans, T.: Public accountability. In: Bovens, M. - Gooding, R. E. - Schillemans, T. (Szerk.): The Oxford Handbook of Public Accountability. Oxford, Oxford University Press. 2014. 2-3. o. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199641253.013.0012
Bovens, M.: Analysing and assessing accountability: A conceptual framework. European law journal, 13(4), 2007, 447-468. o. https://doi.org/10.1111/j.1468-0386.2007.00378.x
Bugaric, B.: Openness and transparency in public administration: challenges for public law. Wisconsin International Law Journal, 22 (3), 2004, 504. o.
Christensen, T. - Lægreid, P.: The Ashgate Research Companion to New Public Management. Burlington , Ashgate, 2011, 17-20. o.
Csanády, D.: A civil társadalom szerkezete. In:: Tóbiás, László (Szerk.): Együttműködési lehetőségek civil szervezetek és a helyi önkormányzatok között. Budapest, Hálózat a Demokráciáért Program, 1999, 27-29. o.
Dewey, J.: The historic background of corporate legal personality. Yale Law Journal, 35, 1925, 657-661. o. https://doi.org/10.2307/788782
Domokos, L., et. al.: Kockázatelemzés és kockázatkezelés a közszférában és a közpénzügyi ellenőrzésben. Pénzügyi Szemle, 60(1), 2015, 7-28. o.
Dror, Y.: Transparency and openness of quality democracy. Openness and transparency in governance: Challenges and opportunities, 1999, 25-27. o.
Dubnick, M. J.: Clarifying Accountability: An Ethical Theory Framework. In: Preston, N., Bois, C-A Bois (Szerk.): Public Sector Ethics: Finding and Implementing Values. London, Routledge. 1998, 68-72. o.
Dunleavy, P., & Hood, C.: From old public administration to new public management. Public money & management, 14(3), 1994, 9-16. o. https://doi.org/10.1080/09540969409387823
Ebbesson, J.: The rule of law in governance of complex socio-ecological changes. Global Environmental Change, 20(3), 2010, 414-422. o. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2009.10.009
Fairbanks, J. - Plowman, K. D. - Rawlins, B. L.: Transparency in government communication. Journal of Public Affairs, 7(1), 2007, 23-37. o. https://doi.org/10.1002/pa.245
Fazekas, M.: A köztestületekről. Magyar Közigazgatás (3-4), 1993, 216. o.
Fazekas, M.: Láthatatlan közigazgatási reformok–avagy hogyan befolyásolják életünket a traktorülésszabványok?. Pro Publico Bono-Magyar Közigazgatás, (3), 2016, 70-79. o.
Fox, J.: The uncertain relationship between transparency and accountability. Development in practice, 17(4-5), 2007, 663-671. o. https://doi.org/10.1080/09614520701469955
Glatz, F.: Kezdeményezőkészség, rendszeresség, folyamatosság, korrekcióképesség. Magyar Tudomány, 47(5), 2002, 536. o.
Handlin, A.: Dirty Deals? An Encyclopedia of Lobbying, Political Influence, and Corruption. Santa Barbara ABC-CLIO, 2014, 125. o.
Hohmann, B.: A hatósági eljárás társadalmi ellenőrzésének lehetőségei. Pécs, Tudatosan a Környezetünkért Egyesület, 2018. 28-30. o.
Hood, C.: A public management for all seasons?. Public administration, 69(1), 1991, 3-19. o. https://doi.org/10.1111/j.1467-9299.1991.tb00779.x
Illés, L.: Régiók és regionalizáció. Tér és Társadalom 1., 2001, 1-23. o. https://doi.org/10.17649/TET.15.1.785
Jaeger, P. T., - Bertot, J. C.: Transparency and technological change: Ensuring equal and sustained public access to government information. Government Information Quarterly, 27(4), 2010, 371-376. o. https://doi.org/10.1016/j.giq.2010.05.003
Kákai, L.: Önkormányzunk értetek, de nélkületek!: pártok és civil szervezetek a helyi társadalmakban (Vol. 3). Budapest, Századvég Kiadó, 2004. 100-125 o.
Korff, D., et. al.: Boundaries of Law: Exploring Transparency, Accountability, and Oversight of Government Surveillance Regimes. University of Cambridge Faculty of Law Research Paper,16/2017. 13. o.
Kovács, R., - Kovács, T.: A belső ellenőrzés feladatai a szervezet szabályozott működésének biztosításában a közszféra területén. In: Bábosik, M. (Szerk.): Geopolitikai stratégiák Közép-Európában. Tanulmánykötet. Sopron, Soproni Egyetem Kiadó, 2017, 634-640. o.
Kraus, J. S.: Transparency and determinacy in common law adjudication: A philosophical defense of explanatory economic analysis. Virginia Law Review, 93/287, 2007, 287-301. o.
Lenaerts, K.: Some reflections on the separation of powers in the European Community. Common Market Law Review, 28(11), 1991, 15-25. o.
Lentner, Cs.: Pénzügyi és költségvetési igazgatás. Budapest, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, 2015. 68-69. o.
Lodje, J.: Transparency and democratic legitimacy. JCMS: Journal of Common Market Studies, 32(3), 1994, 343-368. o. https://doi.org/10.1111/j.1468-5965.1994.tb00502.x
Márkus, E.:Amikor a harmadik az első. A civil szektor többféle nézőpontból. Csokonai Kiadó, Budapest, 2016. 62-63. o.
Mashaw, J. L.: Accountability and Institutional Design: Some Thoughts on the Grammar of Governance. In: Dowdle, M. (Szerk.): Public Accountability: Designs, Dilemmas and Experiences. Cambridge. Cambridge University Press, 2006. 120. o.
Mattozzi, A., - Merlo, A.: The transparency of politics and the quality of politicians. American Economic Review, 97(2), 2007, 311-315. o. https://doi.org/10.1257/aer.97.2.311
Mergel, I.: Social media in the public sector: A guide to participation, collaboration and transparency in the networked world. San Francisco. John Wiley & Sons, 2012. 258-275. o.
Miklós, I.: A közigazgatás kapcsolata a gazdasággal, az államszocializmus és a rendszerváltoztatás gazdasági-gazdaságirányítási átalakulásai Lőrincz Lajos munkásságának tükrében. Pro Publico Bono-Magyar Közigazgatás, (3), 2016, 152-173. o.
Moss, R. D.: Executive Branch Legal Interpretation: A Perspective from the Office of Legal Counsel. Administrative Law Review, 52(4), 2000, 1326-1330. o.
Naurin, D.: Transparency, publicity, accountability - The missing links. Swiss Political Science Review, 12(3), 2006, 91-92. o. https://doi.org/10.1002/j.1662-6370.2006.tb00056.x
Owen, W.C.: Private Penalties and Public Policy. Labor Law Journal, 21(6), 1970, 323-337. o.
Pallai, K. - Kiss, N.: A teljesség felé. Integritásképzés-és kutatás a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen. Pénzügyi Szemle, 59(2), 2014, 167. o.
Peters, B. G., - Pierre, J.: Governance without government? Rethinking public administration. Journal of public administration research and theory, 8(2), 1998, 223-243. o. https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.jpart.a024379
Petrétei, J.: Az alkotmányos demokrácia alapintézményei. Budapest-Pécs, Dialóg Campus Kiadó, 2011, 287-288. o.
Póla, P.: Gazdasági kamarák a globalizációban. Tér és Társadalom, 20(3), 2006, 19-30. o. https://doi.org/10.17649/TET.20.3.1064
Prechal, S., - De Leeuw, M.: Dimensions of Transparency: the building blocks for a new legal principle?. Review of European Administrative Law, 1(1), 2007, 51-62. o. https://doi.org/10.7590/REAL_2007_00_03
Roberts, J.: No one is perfect: The limits of transparency and an ethic for ‘intelligent’accountability. Accounting, Organizations and Society, 34(8), 2009, 958. o. https://doi.org/10.1016/j.aos.2009.04.005
Schnackenberg, A. K., - Tomlinson, E. C.: Organizational transparency: A new perspective on managing trust in organization-stakeholder relationships. Journal of Management, 42(7), 2016, 1787. o. https://doi.org/10.1177/0149206314525202
Szilágyiné Fülöp, E.: A gazdasági kamarák működési feltételeinek alakulása a kezdetektől napjainkig. In: Karlovitz János Tibor (szerk.). Fejlődő jogrendszer és gazdasági környezet a változó társadalomban. Komárno, International Research Institute, 2015.
Tagiuri, R., Kogan, N., & Bruner, J. S.: The transparency of interpersonal choice. Sociometry, 18(4), 1951, 368-369. o. https://doi.org/10.2307/2785873
Tebeli, I.: A hatékony állam kapcsolata a civilszervezetekkel, kiemelt figyelemmel a pénzügyi fogyasztóvédelemre. Pro Publico Bono-Magyar Közigazgatás, (1), 2016, 197. o.
Tyler, T. R., - Darley, J. M.: Building a law-abiding society: Taking public views about morality and the legitimacy of legal authorities into account when formulating substantive law. Hofstra Law Review, 28, 1999, 707-711. o.
Vigoda, E.: From responsiveness to collaboration: Governance, citizens, and the next generation of public administration. Public Administration Review, 62(5), 2002, 529-530. o. https://doi.org/10.1111/1540-6210.00235
Vishwanath, T. - Kaufmann, D.: Towards transparency in finance and governance. Washington, The World Bank Institute, 1999. 4. o.
Warner, M.: The Letters of the Republic: Publication and the Public Sphere in Eighteenth-Century America. Cambridge, Harvard University Press, 2009. 128. o.
Wehner, J., - De Renzio, P.: Citizens, legislators, and executive disclosure: The political determinants of fiscal transparency. World Development, 41, 2013, 96-108. o. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2012.06.005
Weiss, T. G.: Governance, good governance and global governance: conceptual and actual challenges. Third world quarterly, 21(5), 2000, 795-800. o. https://doi.org/10.1080/713701075
Welch, E. W.: The relationship between transparent and participative government: A study of local governments in the United States. International Review of Administrative Sciences, 78(1), 2012, 93-115. o. https://doi.org/10.1177/0020852312437982
Yamamoto, K.: Performance of semi‐autonomous public bodies: linkage between autonomy and performance in Japanese agencies. Public Administration and Development: The International Journal of Management Research and Practice, 26(1), 2006, 35-44. o. https://doi.org/10.1002/pad.369
Ziller, J.: Les concepts d’administration directe,d’administration indirecte et de cooadministration et les fondements du droit administratif européen. In: Auby, J.-B., - Dutheil De La Rochére, J. (Szerk.): Droit Administratif Européen. Bruxelles, Bruylant, 2007. 235-244. o.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Közigazgatási és Infokommunikációs Jogi PhD Tanulmányok
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The rights to use this article for any third party after first publication are subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 (CC-BY-NC-SA 4.0) license terms.