UTAZÁS A PANDÉMIA ÁRNYÉKÁBAN - AVAGY HOGYAN VÁLTOZTAK A MAGYAR LAKOSSÁG UTAZÁSI SZOKÁSAI, ILLETVE FOGYASZTÓI DÖNTÉSEI A VILÁGJÁRVÁNY IDEJÉN
DOI:
https://doi.org/10.15170/TVT.2021.06.04.07Kulcsszavak:
pandémia, fogyasztói döntés, utazási szokások, motivációk, változások, tervekAbsztrakt
Tanulmányunk célja, hogy átfogó képet nyújtsunk arról, hogy a Covid-19 járvány hogyan
alakította át a magyar lakosság utazási szokásait 2020 során, és miként befolyásolja a 2021-es
utazási terveket a pandémia hazai és nemzetközi alakulása. A fogyasztók véleményének
megismerését, utazási döntései változásának feltérképezését primer kutatás keretében végeztük
el, amelynek során kvantitatív módszertannal kérdőíves felmérést bonyolítottunk le, a magyar
utazók körében. Eredményeink azt mutatják, hogy a világjárvány jelentősen megváltoztatta,
illetve átalakította a hazai lakosság utazási szokásait. Az utazások gyakorisága, időpontja,
hossza, célja, főbb motivációi, szervezésük, az együtt utazók köre, és a választott szálláshelyek
tekintetétben jelentős különbség mutatkozott a korábbi évekhez képest minden korcsoportban,
és más demográfiai jellemzők alapján. A karanténból való kiszabadulás, mint új utazási
motiváció erőteljesen jelent meg 2020-ban. A 2021-re tervezett utazások terén viszont minden
demográfiai jellemző alapján jóval bátrabb fogyasztói döntéseket tapasztaltunk. Ennek során a
hazai lakosság igyekszik az eddig visszafogott, illetve elmaradt utazásait lehetőségeihez mérten
pótolni. A higiéné ugyanolyan jelentős szerephez jut, mint 2020-ban.