MOTIVÁLT UTAZÓK, INSPIRÁCIÓ ÉS ÉLMÉNYKERESŐK – AVAGY AZ Y GENERÁCIÓ UTAZÁSI SZOKÁSAINAK ELEMZÉSE
Kulcsszavak:
Y generáció, X generáció, utazási döntést befolyásoló tényezők, utazási preferenciákAbsztrakt
A Budapesti Gazdasági Egyetem Turizmus Intézetében 2018 tavaszán elindított “Az Y generáció utazási
szokásainak elemzése Magyarországon és a hosszú távú trendek bemutatása” című kutatás középpontjában
az Y generáció – 1981 és az ezredforduló között születettek –utazási szokásai állnak, különös tekintettel az
utazási döntésüket befolyásoló tényezőkre, szolgáltatásválasztási szempontokra, tájékozódási és foglalási
szokásaikra és a használt kommunikációs csatornákra vonatkozó preferenciákra.
A kutatást az indokolta, hogy a nemzetközi turistaérkezések száma dinamikusan növekszik, amelynek egyik
motorja az Y generáció intenzív bekapcsolódása a turizmusba. Becslések szerint 2020-ra közel 370 millió
Y generációs utazó vesz részt a turizmusban és a költése várhatóan meghaladja a 400 milliárd USD-t
(UNWTO 2016). Nemzetközi szinten már láthatók a jelei annak, hogy a fiatalabb generációk utazási
szokásai jelentősen eltérnek elődeikétől, ezért bizonyos hagyományos turisztikai termékek egyre kisebb
volumenben értékesíthetők, míg a korábban csak keveseket megmozgató desztinációk kínálata szárnyal.
Ezzel párhuzamosan pedig módosulnak a kommunikációs csatornákhoz és az üzenetekhez köthető
tényezők is. A kutatás célja, hogy az eredmények rávilágítsanak azokra a
Y generációs fogyasztói elvárásokra, preferenciákra, amelyek hozzájárulnak a turisztikai szolgáltatók
termékfejlesztéséhez és a desztinációfejlesztéshez.
Jelenlegi tanulmány a primer kérdőíves felmérés eredményeit mutatja be, melyet 2018. március és július
között folytattunk online és személyes megkérdezéssel. A kutatás részeként az Y generáció utazási
szokásait összevetettük a szenior korosztállyal, elsősorban az X generáció utazási és fogyasztói ismérveivel.
A kérdőíves lekérdezés eredményeképpen összesen 1.874 értékelhető válasz érkezett be a vizsgálatba
bevont korcsoportokból, melyek 55%-a az Y generáció tagjainak válaszait tartalmazta. A minta megoszlása
az alábbi:
1024 fő Y generáció (1981 és 2000 között születettek)
734 fő X generáció (1961-1980 között születettek)
116 fő Baby boomers (1960 előtt születettek)
A jelenleg bemutatott eredmények megfelelő alapot és inspirációt adtak a kutatás következő lépcsőjéhez, a
fókuszcsoportos kutatáshoz.