UTAZOM ÉS MESÉLEK – AZ UTAZÓK (E)WOM SZEREPE A BALATONNÁL
Kulcsszavak:
Balaton, turizmus, WOM, információforrásAbsztrakt
A barátok, rokonok ajánlása ma is az egyik legfontosabb, utazási döntést befolyásoló tényező illetve
információforrás. A turizmust az elmúlt években jellemző változások, a technológiai fejlődés
eredményeként az utazók „hatalma” a turisztikai döntéshozók, szolgáltatók számára számottevő potenciált
és új kihívásokat egyaránt eredményezett. A turizmuskutatók a szájreklám (word-of-mouth, WOM) mellett
kiemelt hangsúlyt helyeznek ennek elektronikus verziójára (e-WOM). Az EFOP 3.6.2-16-2017-00017
projekt keretében 2018 tavaszán végzett kérdőíves megkérdezés a balatoni utazások tapasztalatait összegzi,
ezen belül vizsgálható az utazók WOM szerepe. Az összesen 591 – belföldi – utazó esetében – egy-egy
kiválasztott balatoni utazásra fókuszálva – külön választottuk a WOM-ot mint inputot (utazásra motiváló
tényező, valamint internetes információforrások) és mint outputot (milyen formában osztotta meg
élményeit, valamint miért ajánlaná az adott úti célt). A kutatás eredményei alapján elmondható, hogy a
minta visszatükrözi más felmérések eredményeit: az utazásra motiváló tényezők között a rokonok, barátok
ajánlása; a korábbi tapasztalat és a kedvező szállásajánlat a legfontosabbak. Az utazást megelőzően használt
internetes források közül egyértelműen a facebook játszik szerepet a mintában, mint más utazók által
generált tartalom. Az utazás output oldalán a közösségi médiában az utazás során és azt követően
megosztott fotók és a személyes beszámoló adják a platformot az élménybeszámolóknak. A kutatás nyitott
kérdés segítségével azt is feltárta, hogy milyen tartalommal ajánlanák a felkeresett célterületet.
Összességében a kérdőíves felmérés eredményeként az utazók szerepe az utazás folyamatának egészében
vizsgálható volt, és – a nyitott kérdésnek köszönhetően – kvalitatív információkat is hozott.