AZ AIRBNB HASZNÁLAT MOTIVÁCIÓS TÉNYEZŐI A MAGYAR TURISTÁK KÖRÉBEN
Kulcsszavak:
Airbnb, megosztáson alapuló szállásadás, online kérdőív, utazási motivációAbsztrakt
Az elmúlt évtizedben az infokommunikációs technológiák fejlődése, valamint a mobiltechnológiák
és a Web 2.0 széles körű elterjedése elősegítette a sharing economy vagy
megosztáson alapuló gazdaság széles körű elterjedését és új szolgáltatóipari szereplők
megjelenését. A megosztáson-alapuló gazdaság által az egyik leginkább érintett ágazatnak a
turizmus és a vendéglátóipar területe tekinthető, ahol az Airbnb – a legjelentősebb P2P
szállásmegosztó platform – rövid idő alatt versenyképes alternatívája lett a hoteleknek, panzióknak
és hosteleknek is, komoly versenytársat teremtve hagyományos szállásadó szektornak. Ennek
következtében a turisták szállásválasztási motivációjának megértése mind gyakorlati, mind
elméleti szempontból is kritikus jelentőségűvé vált. Tanulmányunkban arra keressük a választ,
hogy milyenek a magyarországi turisták utazási szokásai, és mely tényezők motiválják őket abban,
hogy a hagyományos szállásadás helyett az Airbnb platformján hirdetett szállásokat válasszák.
Kutatásunk során online kérdőíves kutatást végeztünk, mely során 829 darab kérdőív került
kitöltésre. Eredményeink azt mutatják, hogy a kitöltök több mint 35 százaléka igénybe vette már
az Airbnb szolgáltatásait és a fő befolyásoló tényezőknek a szállás ára és elhelyezkedése bizonyult,
míg a legkisebb hatást a szállásról megtekinthető képek száma, valamint a szállásadóról elérhető
személyes információ gyakorolta.