The Photograph as Mise en Abyme – „prose turn”, Photography as a Reflection of Mise en Abyme

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15170/PAAA.2022.09.01.06

Keywords:

Mise en Abyme, Photography, The Postmodern Turn, Ekphrasis, Narration

Abstract

This study examines the function of the mise en abyme in fiction, a technique originally related to the fine arts. The conceptual and theoretical approach also highlights the fact that the mise en abyme as a self-reflexive figure within the narrative is often present in the work as a visual narration or as a description of an image; in other words as an ekphrasis.
In photography, the reality and its “reflection” raise even more complex questions, and the appearance of a photograph in literary works often has an impact on the narration as well as on certain features of the prose. The photographs can capture self-reflective figures of the text on several occasions, when the selected moment (punctum) is visible in the picture as the focal point of the literary work, and the photo condenses the essence and abstract-essential meaning inside the story with metaphorical and symbolic power one or more occasions. All of these are deemed particularly important and demonstrate the productive relationships with the prose transformation of the 1970s and 1980s in Hungarian literature, with the currenses and intermedial features of “The Postmodern Turn” (Prózafordulat).
The study examines the role and significance of the photograph in the works of three different authors (Miklós Mészöly, Géza Bereményi, Pál Závada). All three examples mobilizing different content and thought issues can be interpreted as the mise en abyme of the novel through the group photos in focus.

Photo: Fortepan/ Lajos Gádoros

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Beatrix Visy, National Széchényi Library

Literary Historian

References

Balassa Péter: Észjárás és forma: Megújuló prózánkról. In: A színeváltozás. Esszék. Szerk. Balassa Péter. Budapest, 1982.

Bal, Mieke: Mise en abyme et iconicité. Littérature 192. (1978):29. 116–128. ǁ [DOI] https://doi.org/10.3406/litt.1978.2090

Barthes, Roland: Világoskamra. Ford. Ferch Magda. Budapest, 1985.

Barthes, Roland: A kép retorikája. Ford. Angyalosi Gergely. Filmkultúra 26. (1990):5. 64–72.

Bense, Max: Fotóesztétika. Ford. Soltész Gáspár. Fotóművészet 17. (1974):3. 8–10.

Bereményi Géza: Legendárium. Budapest, 1978.

Bourdieu, Pierre: A fénykép társadalmi definíciója. In: A sokarcú kép. Válogatott tanulmányok. Szerk. Horányi Özséb. Budapest, 1982. 226–244

.

Certeau, de Michael: A cselekvés művészete. A mindennapok leleményei. Ford. Z. Varga Zoltán. Budapest, 2010. 122–128.

Dällenbach, Lucien: Le récit spéculaire. Essai sur la mise en abyme. Párizs, 1977.

Dian Viktória: Hasonlóság és öntükrözés. A mise en abyme André Gide fiatalkori műveiben. Filológiai Közlöny 52. (2006):1–2. 75–88.

Flusser, Vilém: A fotográfia filozófiája. Ford. Veress Panka – Sebesi István. Budapest, 1990.

Gide, Andre: Journal I. 1889–1939. Párizs, 1955.

H. Szász Anna Mária: A 20. századi családtörténeti regény. Budapest, 1982.

Kálmán C. György: Példázat, mise en abyme, metafora: Remix. In: Találkozó poétikák: A 70 éves Szili József köszöntése. Szerk. Bedecs László. Budapest – Miskolc, 2000. 141–146.

Kibédi Varga Áron: Vizuális argumentáció és vizuális narrativitás. Athenaeum 1. (1993):4. 166–179.

Krauss, Rosalind: Megjegyzések az indexről. Ford. Tímár Katalin. Ex Symposion (2000):32–33. 4–16.

Kulcsár Szabó Ernő: A magyar irodalom története 1945–1991. Budapest, 1993.

Mészöly Miklós: Az atléta halála. Budapest, 1986.

Mészöly Miklós: In memoriam Bálint Endre. A piktúra bűnbeesése. In: A pille magánya. Pécs, 1989. 101–102. (https://reader.dia.hu/document/Meszoly_Miklos-A_pille_maganya-63) [2022.06.09.]

Németh Zoltán: „Péterek” nemzedéke (A posztmodern prózafordulat értelmezéséhez). Irodalmi Szemle (2010):7. 7–15.

Sontag, Susan: A fényképezésről. Ford. Nemes Anna. Budapest, 2007.

Sugár János: Az öntudatos kéz. Ex Symposium (2000):32–33. 75–78.cop 1981.

Visy Beatrix: Egy talált tárgy hatványra emelése, Závada Pál: Természetes fény. Holmi (2014):6. 724–730.

Visy Beatrix: Fénykép és szöveg, fénykép az irodalomban, elméleti közelítések. Helikon 63. (2017):4. 463–500.

Photo: Fortepan/ Lajos Gádoros

Downloads

Published

2022-10-24

How to Cite

Visy, B. (2022). The Photograph as Mise en Abyme – „prose turn”, Photography as a Reflection of Mise en Abyme. Per Aspera Ad Astra, 9(1), 113–131. https://doi.org/10.15170/PAAA.2022.09.01.06