A magyar fotóirodalom kartográfiája a posztmédia korában
DOI:
https://doi.org/10.15170/PAAA.2022.09.01.09Kulcsszavak:
posztmédia, fotóirodalom, adatbázis, dokumentum, illusztrációAbsztrakt
A tanulmány a „fotóirodalmi” jelenséget vizsgálja, feltérképezve hogyan lépi át a két alapvetően eltérő diszciplína, illetve művészeti ág a saját határait, hogyan hat egymásra vagy olvad össze. A vizsgálat alapját a Magyar Fotóirodalmi Adatbázist (MAFIA) gyűjteménye adja, amely a PIM (Petőfi Irodalmi Múzeum) és a SZTE Klebelsberg Könyvtárak adatbázisainak a szűrésére épült. A kutatás olyan fotóhasználatokra is rámutat, amelyek a fotóirodalom-elméleti és irodalomelméleti művek eddig figyelmen kívül hagytak (filmforgatókönyvek, fotóillusztrált színművek, szerzői kiadványok, verses kötetek, antológiák). Az irodalom mezsgyéjére sorolt műfajokban (gyermek- és ifjúsági irodalom, képregény, dalszöveg, novellizáció, ponyvairodalom) is találunk fotóillusztrált könyveket, és ezek formai és tartalmi szempontból sok hasonlóságot mutatnak a klasszikus irodalmi műfajokban használt fotóillusztrációs gyakorlattal. A szöveg a MAFIA adatbázis 4 fő kategóriája alapján szemezget a gyűjteményben feldolgozott könyvek közül, sorra veszi az illusztráció nélküli fotóirodalmi műveket, az íróportrékat tartalmazó műveket, a képek dokumentum értékére és bizonyító erejére építő fotóillusztrált műveket (önéletrajzi, szociográfiai, történelmi, társadalomábrázoló regények, drámák és színművek, utazási irodalom). Példát hoz továbbá a tanulmány olyan művekre, amelyek nem törődnek a fénykép referencialitásával és a fikcióhoz állnak közel vagy illusztratív jellegűek. A panoráma jellegű körkép végül a fotográfia és az irodalom a posztmédia korában elfoglalt helyének tárgyalásával zárul.
Kép forrása: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei
Letöltések
Hivatkozások
Barthes, Roland: „Le message photographique”. In: Communications no.1. Paris, 1961. 127–138. ǁ [DOI] https://doi.org/10.3406/comm.1961.921
Barthes, Roland: Világoskamra. Jegyzetek a fotográfiáról. Ford. Ferch Magda. Budapest, 2000.
Bocquillon, Michel: Le dispositif: concept de l’entre-deux ou ligne de partage entre discours et image? In: Discours, images, dispositifs. Szerk. Ortel, Philippe. Paris, 2008. 69–83.
Burger Barna: Fej vagy írás. Budapest, 2005.
Edwards, Paul: Soleil Noir. Rennes, 2008.
Frizot, Michel: L’homme photographique. Paris, 2018.
Kincses Károly: A színház, a fénykép: a 200 éves magyar színjátszás és a 151 éves magyar fotográfia közös történetéből. Budapest, 1990.
L'écrivain vu par la photographie. Szerk. Martens, David – Montier, Jean-Pierre – Reverseau, Anne. Rennes, 2017.
Lénárt Tamás: Rögzítés és önkioldás. Fotografikus effektusok és fényképészek az irodalomban. Budapest, 2013.
Manovich, Lev: Posztmédia esztétika, krízisben a médium. Ford. Kisspál Szabolcs. 2004. (http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=227) [2021.06.10.]
Meyer-Plantureux, Chantal: La photographie de théâtre ou la mémoire de l'éphémère. Paris, 1992.
Transactions photolittéraires. Szerk. Montier, Jean-Pierre. Rennes, 2015.
Montier, Jean-Pierre: La constellation métaphorique photolittérai-re. Revue internationale de Photolittérature 1. (2017):1. (http://phlit.org/press/?articlerevue=la-constellation-metaphorique-photolitteraire) [2018.06.03.]
Nachtergael, Magali: Les Mythologies individuelles. Récit de soi et pho-tographie au 20e siècle. Amsterdam – New York, 2012. ǁ [DOI] https://doi.org/10.1163/9789401207607
Ortel, Philippe: La Littérature à l’ère de la photographie. Nîmes, 2002.
Pál Gyöngyi: Parcours fictifs dans les oeuvres numériques inspirées par Les Autonautes de la Cosmoroute de Julio Cortazar et Carol Dunlop. In: Vitesse, attention, perception, Acta Szegediensis, XXX. Szeged, 2018. 229–239.
Peeters, Heidi: The Networked Self: Autofiction on MySpace. Image [&] Narrative. (2007):19. (http://www.imageandnarrative.be/inarchive/autofiction/peeters.htm) [2018.07.02.]
Roche, Denis: La disparition des lucioles (réflexions sur l’acte photographique). Paris, 1982.
Sándor Katalin: Könyvbe ékelt képek, hangok. A Tirami sù. Két monológ – Tanger című kötet médiumköziségéről. In: A változás kultúrája – régiók és mozgásterek. VII. Hungarológiai Kongresszus interdiszciplináris szimpóziumának konferenciakötete. Szerk. Berszán István. Kolozsvár, 2013. 89–98.
Schaeffer Jean-Marie: L'image précaire, Du dispositif photographique. Paris, 1987.
Souchier, Emmanuel: L ’image du texte, pour une théorie de l’énonciation éditoriale. Les Cahiers de médiologie 6. (1998):2. 137–145. (https://www.cairn.info/revue-les-cahiers-de-mediologie-1998-2-page-137.htm) [2021.06.10.] ǁ [DOI] https://doi.org/10.3917/cdm.006.0137
Soulage, François: A fényképészet esztétikája. Ford. Ádám Anikó. Budapest, 2011.
Tournier Michel: „Előszó”. In: Boubat, Edouard: Miroirs autoportra-its. Paris, 1973.
Visky András: Tirami sú. Két monológ / Tanger. Kolozsvár, 2006.
Visy Beatrix: A macskakő nyolcadik élete. Műfaj, narráció, emlékezet Lengyel Péter prózájában. Budapest, 2007.
Visy Beatrix: Egy talált tárgy hatványra emelése. Holmi 26. (2014):6. 724–730. http://www.holmi.org/2014/06/visy-beatrix-egy-talalt-targy-hatvanyra-emelese-zavada-pal-termeszetes-feny [2021.06.10.]
Visy Beatrix: Szavakkal körbe. Válogatott tanulmányok, kritikák. Budapest, 2015.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.