Overview of Hungarian Photo literature in the Contemporary Post-media Age
DOI:
https://doi.org/10.15170/PAAA.2022.09.01.09Keywords:
postmedia, photoliterature, database, document, illustrationAbstract
The paper analyses the “photoliterature” phenomenon, mapping how the two fundamentally different disciplines cross their own boundaries, how they interact or merge into each other. The study is based on the collection of the Hungarian Photoliterature Database (http://fotoirodalom.hu), which was built by filtering the databases of Petőfi Literature Museum’s Library and the Klebelsberg Library of the University of Szeged. The research also points out such photographic uses that have so far been neglected in photoliterature studies (like film scripts, photo-illustrated theatre plays and dramas, poetic volumes, anthologies). The investigation revealed that photo-illustrated books can be found in the genres classified as marginal literature (children’s literature, comics, lyrics, novelization, pulp fiction), and they show many similarities in form and content to the photo-illustration practice used in classical photoliterature genres. The study presents books based on the 4 main categories of the Hungarian Photoliterature Database, mentioning examples of non-illustrated photoliterary books, editions containing writer’s portraits, photo-illustrated books using the documentary value of photography (autobiographical, sociographic, historical, social novels, dramas and plays, travel literature). The study also gives some examples of works that do not care about the referentiality of photography and are using fictional or illustrative images. The panoramic overview of the Hungarian photoliterature field ends with its place in the contemporary post-media age.
Photo: Fortepan/ Budapest City Archives/ Photo Albums of György Klösz
Downloads
References
Barthes, Roland: „Le message photographique”. In: Communications no.1. Paris, 1961. 127–138. ǁ [DOI] https://doi.org/10.3406/comm.1961.921
Barthes, Roland: Világoskamra. Jegyzetek a fotográfiáról. Ford. Ferch Magda. Budapest, 2000.
Bocquillon, Michel: Le dispositif: concept de l’entre-deux ou ligne de partage entre discours et image? In: Discours, images, dispositifs. Szerk. Ortel, Philippe. Paris, 2008. 69–83.
Burger Barna: Fej vagy írás. Budapest, 2005.
Edwards, Paul: Soleil Noir. Rennes, 2008.
Frizot, Michel: L’homme photographique. Paris, 2018.
Kincses Károly: A színház, a fénykép: a 200 éves magyar színjátszás és a 151 éves magyar fotográfia közös történetéből. Budapest, 1990.
L'écrivain vu par la photographie. Szerk. Martens, David – Montier, Jean-Pierre – Reverseau, Anne. Rennes, 2017.
Lénárt Tamás: Rögzítés és önkioldás. Fotografikus effektusok és fényképészek az irodalomban. Budapest, 2013.
Manovich, Lev: Posztmédia esztétika, krízisben a médium. Ford. Kisspál Szabolcs. 2004. (http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=227) [2021.06.10.]
Meyer-Plantureux, Chantal: La photographie de théâtre ou la mémoire de l'éphémère. Paris, 1992.
Transactions photolittéraires. Szerk. Montier, Jean-Pierre. Rennes, 2015.
Montier, Jean-Pierre: La constellation métaphorique photolittérai-re. Revue internationale de Photolittérature 1. (2017):1. (http://phlit.org/press/?articlerevue=la-constellation-metaphorique-photolitteraire) [2018.06.03.]
Nachtergael, Magali: Les Mythologies individuelles. Récit de soi et pho-tographie au 20e siècle. Amsterdam – New York, 2012. ǁ [DOI] https://doi.org/10.1163/9789401207607
Ortel, Philippe: La Littérature à l’ère de la photographie. Nîmes, 2002.
Pál Gyöngyi: Parcours fictifs dans les oeuvres numériques inspirées par Les Autonautes de la Cosmoroute de Julio Cortazar et Carol Dunlop. In: Vitesse, attention, perception, Acta Szegediensis, XXX. Szeged, 2018. 229–239.
Peeters, Heidi: The Networked Self: Autofiction on MySpace. Image [&] Narrative. (2007):19. (http://www.imageandnarrative.be/inarchive/autofiction/peeters.htm) [2018.07.02.]
Roche, Denis: La disparition des lucioles (réflexions sur l’acte photographique). Paris, 1982.
Sándor Katalin: Könyvbe ékelt képek, hangok. A Tirami sù. Két monológ – Tanger című kötet médiumköziségéről. In: A változás kultúrája – régiók és mozgásterek. VII. Hungarológiai Kongresszus interdiszciplináris szimpóziumának konferenciakötete. Szerk. Berszán István. Kolozsvár, 2013. 89–98.
Schaeffer Jean-Marie: L'image précaire, Du dispositif photographique. Paris, 1987.
Souchier, Emmanuel: L ’image du texte, pour une théorie de l’énonciation éditoriale. Les Cahiers de médiologie 6. (1998):2. 137–145. (https://www.cairn.info/revue-les-cahiers-de-mediologie-1998-2-page-137.htm) [2021.06.10.] ǁ [DOI] https://doi.org/10.3917/cdm.006.0137
Soulage, François: A fényképészet esztétikája. Ford. Ádám Anikó. Budapest, 2011.
Tournier Michel: „Előszó”. In: Boubat, Edouard: Miroirs autoportra-its. Paris, 1973.
Visky András: Tirami sú. Két monológ / Tanger. Kolozsvár, 2006.
Visy Beatrix: A macskakő nyolcadik élete. Műfaj, narráció, emlékezet Lengyel Péter prózájában. Budapest, 2007.
Visy Beatrix: Egy talált tárgy hatványra emelése. Holmi 26. (2014):6. 724–730. http://www.holmi.org/2014/06/visy-beatrix-egy-talalt-targy-hatvanyra-emelese-zavada-pal-termeszetes-feny [2021.06.10.]
Visy Beatrix: Szavakkal körbe. Válogatott tanulmányok, kritikák. Budapest, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.