Szórakozik az elit: az autós túraversenyek kezdetei Magyarországon (1909–1912)

Szerzők

  • Katalin Baráth Szegedi Tudományegyetem Jelenkortörténeti Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.15170/PAAA.2025.12.01.1.

Kulcsszavak:

szabadidő, arisztokráca, autós túraverseny, Királyi Magyar Automobil Club

Absztrakt

A 20. század elején a túraautó-versenyek a szabadidő eltöltésének olyan formáját jelentették, amelyet csak kevesen élvezhettek. Ez azonban nem okozott problémát a Magyar Autóklub arisztokrata vezetésű tagsága számára. A klub 1912-ben hirdette meg első hazai túraautó-versenyét azzal a céllal, hogy összehasonlítsa az autók megbízhatóságát, valamint népszerűsítse a legfeljebb húsz lóerős kisautók használatát.

A versenyek során azonban a „motorizációs elit” – amely az országjáró utazások révén gyakorlatilag kisajátította, illetve visszafoglalta a tájat – egyértelműen elkülönült az utakon őket üdvözlő emberektől. Az autótulajdonosok szemében ezek az emberek inkább akadályt vagy látványosságot jelentettek, semmint potenciális autórajongókat.

Ha a nézők mégis vonzó szórakozási formát fedeztek fel az autóversenyzésben, az leginkább annak volt köszönhető, hogy testközelből csodálhatták meg az elitet és annak életmódját – mintha egy vándorkiállítás részesei lettek volna. Így az autókedvelő elit, amely a történelmi-politikai, gazdasági és mérnöki felső rétegekből állt, maga is látványossággá vált.

 

Borítókép: Fortepan / Tarján Emmi

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Információk a szerzőről

Katalin Baráth, Szegedi Tudományegyetem Jelenkortörténeti Tanszék

PhD, adjunktus

Hivatkozások

A Királyi Magyar Automobil Club Évkönyve 1913. Az igazgatóság megbízásából összeállította a titkárság. Garai Nyomda Részvénytársaság.

Baráth Katalin: Luxushóbort és látványosság. Korai autós élmények és az első nemzetközi autós túraverseny Magyarországon (1909). In: Baráth Katalin: Szórakozik a tömeg. Fejezetek a modern populáris kultúra magyarországi kezdeteiből. Pécs, 2023. 217–242.

Csaplár-Degovics Krisztián: Magyar protokoloniális kaland a századfordulós Albániában. Aetas 38. (2023): 1. 6-23. ǁ [DOI] https://doi.org/10.14232/aetas.2023.1.6-23

A Királyi Magyar Automobil Club jubiláris aranykönyve 1900–1930. Szerk. Lindner Ernő – Illés István. Budapest, 1930.

Majtényi György: Életsílus és szubkultúra. Korall (2000): nyár, 101–118.

Mom, Gijs: Atlantic Automobilism. Emergence and Persistence of the Car, 1895–1940. New York – Oxford, 2015.

Sauer, Walter: A Habsburgok „gyarmatbirodalma” és az osztrák identitás. Aetas 38. (2023): 179–187. ǁ [DOI] https://doi.org/10.14232/aetas.2023.1.179-187

Downloads

Megjelent

2025-06-30

Hogyan kell idézni

Baráth, K. (2025). Szórakozik az elit: az autós túraversenyek kezdetei Magyarországon (1909–1912). Per Aspera Ad Astra, 12(1), 7–22. https://doi.org/10.15170/PAAA.2025.12.01.1.

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Categories

Hasonló cikkek

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.