Ikonográfia – korszakok lenyomata és tükre
Az ókeresztény ikonográfia néhány képtípúsának elemzése
DOI:
https://doi.org/10.15170/PAAA.2019.06.01.03Kulcsszavak:
művelődéstörténet, ikonográfia, antik művészet, ókeresztény művészet, szimbólumAbsztrakt
This paper focuses on the specifics of the iconographic research, also describing the history of this discipline. The visual representations – paintings, sculptures, carvings – have a very important role in every historical era, and they express ideological thoughts, contents and meanings. All these are interpreted by iconographic research, with defining and specifying of the topics and attributes of the image types and analysing of the compositions. The theoretical, historical and critical approaches are complemented by the analysis of some typical early Christian iconographic types, Greco-Roman mythological figures in Christian context and the Traditio legis (“the Giving of the Law”) image type.
Letöltések
Hivatkozások
Bätschmann, Oskar: Bevezetés a művészettörténeti hermeneutikába. Budapest, 1998.
Belting, Hans: Kép és kultusz. Budapest, 2000.
Belting, Hans: A hiteles kép. Képviták mint hitviták. Budapest, 2009.
Biblia. Ford. és magy. Gál Ferenc et al. Budapest, 1982.
Szakrális képzőművészet a keresztény ókorban. Forrásgyűjtemény. I–II. Szerk. Bugár M. István. Budapest, 2004.
Boehm, Gottfried: A képleírás. In: Narratívák 1. Képelemzés. Szerk. Thomka Beáta. Budapest, 1998. 19–36.
Chandra, Lokesh: Dictionary of Buddhist iconography. New Delhi, 1999–2005.
Couzin, Robert: The Traditio Legis: Anatomy of an Image. Oxford, 2015. (http://www.archaeopress.com/Public/displayProductDe-tail.asp?id={DF1E5CED-3E62-4AE3-B746-F15D5942F4CF}) [2018.12.14.]
Donald, Merlin: Az emberi gondolkodás eredete. Budapest, 2001.
Eberlein, Johann Konrad: Tartalom és belső tartalom: az ikonográfiai-ikonológiai módszer. Inhalt und Gehalt: Die ikonografisch-ikonologische Methode [Content and substance: The iconographic-iconological method.] In: Kunstgeschichte. Eine Einführung. Hrsg. Belting. H. et al. Berlin, 2008. 175–197. (http://www.renyiandras.hu/index.php?option=com_cont-ent&view=article&id=202&Itemid=1) [2018.12.15.]
Ettinghausen, Richard: Studies in Muslim Iconography. Washington, 1950.
Fiedler, Egon: Művészeti írások. Budapest, 2005.
Fülep Lajos: Művészet és világnézet. In: Fülep Lajos: Művészet és világnézet. Cikkek, tanulmányok 1920–1970. Budapest, 1976. 260–310.
Gombrich, Ernst – Eribon, Didier: Miről szólnak a képek? Budapest, 1999.
Grabar, André: Christian Iconography: a Study of Its Origins. Princeton, 1961.
Gwynn, David M. – Bangert Susanne: Religious Diversity in Late Antiquity. Leiden, 2010. || [DOI] https://doi.org/10.1163/ej.9789004180000.i-570
Horváth Vera: Görög istenek Indiában. Gandhára művészete. Budapest, 1977.
Imdahl, Max: Giotto: Arénafreskók. Ikonográfia, ikonológia, ikonika. Budapest, 2003.
Antik lexikon. Szerk. Irmscher, Johannes. Budapest, 1993.
Lexikon der Christlichen Ikonographie. I–IV. Hrsg. Kirschbaum, Engelbert. Freiburg, 1968–1976.
Marosi Ernő: A középkori művészet történetének olvasókönyve. Budapest, 1997. (https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tkt/kozepkori-muveszet/ch07.html) [2019.01.10.]
Marosi Ernő: A művészettörténet-írás szépsége. Magyar Tudomány 49. (2004):11. (http://www.matud.iif.hu/04nov/04.html) [2018.11.16.]
Nagy Levente: Hercules representations in fourth-century Christian context. In: Pagans and Christians in Late Antique Rome. Eds. Salzman, Michele R. – Sághy, Marianne, Testa, Rita L. New York, 2015.
Panofsky, Erwin: Iconography and Iconology: An Introduction to the Study of Renaissance Art. In: Panofsky, Erwin: Meaning in the Visual Arts. New York, 1955. 26–41. (http://monoskop.org/images/0/0c/Panofsky_Erwin_Meaning_in_the_Visual_Arts.pdf) [2018.08.24.]
Panofsky, Erwin: Ikonográfia és ikonológia: bevezetés a reneszánsz művészet tanulmányozásába. In: Panofsky, Erwin: A jelentés a vizuális művészetekben. Budapest, 1984. 284–307.
Réau, Louis: Iconographie de l’art chretien I–III. Paris, 1955–1959.
Réau, Louis: Az ikonográfia meghatározása és alkalmazásai. In: Az ikonológia elmélete. Szöveggyűjtemény az irodalom és a képzőművészet szimbolizmusáról. Szerk. Pál József. Szeged, 1986. 266–290. (Ikonológia és Műértelmezés 1.)
Riegl, Alois: Művészettörténeti tanulmányok. Budapest, 1998.
Ripa, Cesare: Iconologia. Budapest, 1997.
Schumann, Hans W.: Buddhistische Bilderwelt: ein ikonographisches Handbuch des Mahāyāna- und Tantrayāna-Buddhismus. Köln, 1986.
Sághy Marianne: Versek és vértanúk. A római mártírkultusz Damasus pápa korában. Budapest, 2003.
Srivastava, Kamal S.: Hindu Symbolism and Iconography. Varanasi, 1998.
Sütterlin, Christa: Jel, séma, ikonikus reprezentáció. Az ábrázoló művészet evolúciós esztétikája. In: A művészet eredete. Kultúra, evolúció, kogníció. Szerk. Horváth Mária. Budapest, 2014. 186–229.
Szőnyi György Endre: Pictura & scriptura. Hagyományalapú kulturális reprezentációk huszadik századi elméletei. Szeged, 2004. (Ikonológia és Műértelmezés 10.)
Újvári Edit: „Jelet hagyni”. Vizuális alkotások és rítusok szemiotikai elemzése. Jel-Kép-Tér 1. Szeged, 2015. (http://www.jgypk.hu/kiado/termek/jelet-hagyni-e-book/) [2018.11.20.]
Van Straten, Roelof: An Introduction to Iconography. Switzerland Langhorne, 1994.
Vanyó László: Az ókeresztény művészet szimbólumai. Budapest, 1988.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.








