New Order – New Youth
Reception of History of Ideas on Károly Kernstok’s Youngster Nude
DOI:
https://doi.org/10.15170/PAAA.2019.06.01.07Keywords:
iconography, intellectual history, history of childhood, youngster nudes, Nyolcak (art group), Károly KernstokAbstract
In my paper I attempt to analyse youngster nudes of Károly Kernstok by the methodology of iconography-iconology. My aim is to explore the movements of the history of ideas in the background of the pictures, the anthropological and childhood historical motifs on the masterpieces. For that I try to describe the main philosophical (evolutionism, social darwinism, social democratism, objective idealism), aesthetical (Leó Popper, György Lukács, Lajos Fülep, Anna Lesznai) and painting (Cézanne, Fauvism, Gaugain, Secession) movements which influenced Kernstok’s painting. First of all I define the relevant intellectual connections between the Eight, the „Nyolcak” and the popular theoretical – ideological trends of early 20th century, and after that I reveal the common motifs of these trends and the reform pedagogy, life-reform and child study movement; in my analyses I made a great use of my revelations concerning to the intellectual – ideological – aesthetical receptions in the art of the „Nyolcak” and Kernstok. Finally, in my analyses I conclude that the young boys on Kernstok’s canvases carry and advertise themselves the world of new order and new values through the manifestation of the evolutionist, positivist fact and idealist idea of growth, and the fact and idea of growth are connected with the child study and life-reform movement too.
Photo: Web Gallery of Art
Downloads
References
Ackermanné Kelő Kamilla: A természetközeli oktatás megnyilvánulásai A Jövő Útjain című folyóiratban. In: Az életreform és reformpedagógia – recepciós és intézményesülési folyamatok a 20. század első felében. Szerk. Németh András – Pirka Veronika. Budapest, 2013. 117–133.
Bagi Zsolt: Kernstok és Berény, az analógia kritikusai. A test formájának konstrukciója a korai magyar modernizmusban. Enigma 18. (2011):69. 23–32.
Bajkay Éva: Kernstok – Lovasok a víz partján. Variációk egy témára. Enigma 18. (2011):69. 108–116.
Bálint Aladár: Kernstok Károly. Nyugat 10. (1917):21. (http://epa.oszk.hu/00000/00022/00233/07039.htm) [2019.06.26.]
Kernstok Károly és vendégei, látogatói Nyergesújfalun. Szerk. Bodri Ferenc. Tatabánya, 2000. (Kernstok-füzetek 3.)
De Micheli, Mario: Az avantgardizmus. Budapest, 1969.
Deák Gábor: A magyar gyermektanulmányi mozgalom története I. Budapest, 2000.
Dévényi Iván: Kernstok. Budapest, 1970.
Editors: Adolph von Hildebrand. Encyclopaedia Britannica. É. n.
Endrődy–Nagy Orsolya: A reneszánsz gyermekképe. A gyermekkép reneszánsza 1455–1517 között Európában. Ikonográfiai elemzés. Budapest, 2015.
Éles Csaba: A tradíció kalandjai: Lukács György és a kulturális örökség. Budapest, 2007.
A Nyolcak: kiállítási katalógusok, meghívók: 1909–1910, 1911, 1912. Szerk. Fákó Árpád. Pécs, 2010.
Forgács Éva: Nyolcak. Terminológia, történelem, kulturális transzfer. Enigma 18. (2011):69. 32–37.
Gellér Katalin: Művészeti élet a Nyolcak fellépése idején. In: A Nyolcak. Szerk. Markója Csilla – Bardoly István. Pécs, 2010, 44–47.
Hofmann, Werner: A modern festészet alapjai. Budapest, 1974.
Hollósi Nikolett: Matisse. Budapest, 2010.
Horváth Béla: Ifjak. In: Horváth Béla: Kernstok Károly. Tanulmányok. Budapest, 1997. 39–80.
Horváth Béla: Kernstok Károly színes kompozíciótanulmánya a Lovasok a víz partján című festményhez. In: Horváth Béla: Kernstok Károly. Tanulmányok. Budapest, 1997. 101–120.
Horváth Béla: Kernstok Károly kompozíciótanulmánya a Lovasok a víz partján című festményhez. In: Horváth Béla: Kernstok Károly. Tanulmányok. Budapest, 1997. 121–140.
Kemény Gyula: Közelítések a Nyolcakhoz a képek felől. In: A Nyolcak. Szerk. Markója Csilla – Bardoly István. Pécs, 2010. 104–127.
Kernstock Károly: A kutató művészet. Nyugat 3. (1910):2. (http://epa.oszk.hu/00000/00022/00048/01255.htm) [2018.08.11.]
Kernstok Károly: Kernstok Károly emigrációban írt feljegyzései és önéletrajza – Szemelvények Horváth Béla művészettörténész hagyatékának Kernstokra vonatkozó dokumentumaiból. Enigma 17. (2010):65. 13–64.
Key, Ellen: A gyermek évszázada. Budapest, 1976.
Király Sándor: Általános színtan és látáselmélet. Budapest, 1994.
Kovács Bernadett: Kernstok Károly. In: A Nyolcak. Szerk. Markója Csilla – Bardoly István. Pécs, 2010. 254–293.
Loboczky János: A műalkotás: „A létben való gyarapodás”. A művészet „valósága” három XX. századi művészetfilozófiában. Lukács György, Martin Heidegger, Hans Georg Gadamer. Budapest, 1998.
Lukács György: Az utak elváltak. Nyugat, 3. (1910):3. (http://epa.oszk.hu/00000/00022/00049/01292.htm) [2018.08.11.]
Markója Csilla: A festő tapintata – A Nyolcak helye a magyar modernizmus történetében. In: A Nyolcak. Szerk. Markója Csilla – Bardoly István. Pécs, 2010. 48–69.
Márfai Molnár László: Jelentés a dialógus nyomán. Tanulmányok a fiatal Fülep Lajos művészeti írásairól. Budapest, 2001.
Nádai Pál: Tánc és gimnasztika. Népművelés (1910):5. 147–151.
Nagy Endre: Fülep Lajos művészetfilozófiája (1923–1944). Tanulmány. Budapest, 1991. (http://ezredveg.vasaros.com/z/html/zf_015.html/) [2018.08.11.]
Magyar művészet 1890–1919. Szövegkötet. Szerk. Németh Lajos. Budapest, 1981.
Németh András: A reformpedagógia múltja és jelene. Budapest, 1996.
Németh Lajos: Művészet és sorsforduló. Budapest, 1999.
Németh András: Reformpedagógia és a századvég reform-mozgalmai. In: Reformpedagógia-történeti tanulmányok. Szerk. Németh András. Budapest, 2002. 25–43.
Németh András: A századelő magyar életreform törekvései. Iskolakultúra 15. (2005):2. 38–51.
Németh András: Az életreform társadalmi gyökerei, irányzatai, kibontakozásának folyamatai. In: Az életreform és reformpedagógia – recepciós és intézményesülési folyamatok a 20. század első felében. Szerk. Németh András – Pirka Veronika. Budapest, 2013. 11–54.
Nietzsche, Frigyes: Im-igyen szóla Zarathustra. Budapest, 1908. (http://mek.oszk.hu/01700/01740/01740.htm) [2018.11.10.]
Oelmacher Anna: A szocialista képzőművészet nyomában. Budapest, 1975.
Passuth Krisztina: A Nyolcak festészete. Budapest, 1972.
Pál Eszter: Herbert Spencer és a társadalomtudományi evolucionizmus. Szociológiai szemle 7. (1997):2. 143–173. (http://www.szociologia.hu/dynamic/9702pal.htm) [2018.11.25.]
Pukánszky Béla – Németh András: Neveléstörténet. Budapest, 1996. (mek.oszk.hu/01800/01893/html/) [2018.12.09.]
Popper Leó: Idősebb Pieter Brueghel. In: Popper Leó: Esszék és kritikák. Budapest, 1983. 73–82.
Gyerek/Kor/Kép. Gyermek a magyar képzőművészetben. Szerk. Révész Emese – Molnárné Aczél Eszter. Budapest, 2016.
Rockenbauer Zoltán: „A Nyolcakat támogató sajtó hozsannázott: hogy végre itt a nyugatos, korszerű, magyar művészet, a túloldal meg átkozódott, hogy ez se nem magyar, se nem művészet” – tárlatvezetés a Márffy-kiállításon. ArtMagazin 8. (2010):3. 30–33.
Rockenbauer Zoltán: Apacs művészet – Adyzmus a festészetben és a kubista Bartók (1900–1919). Budapest, 2014.
Rousseau, Jean-Jacques: Emil, vagy a nevelésről. Budapest, 1978.
Rum Attila: Czigány Dezső. Budapest, 2015.
Sáska Géza: Új társadalomhoz új embert és új pedagógiát! A XX. századi egyenlőségpárti és antikapitalista pedagógiákról. Budapest, 2011.
Schneider, Norbert: Művészet és társadalom: a társadalomtörténeti megközelítés. Közli: Érintkező felület. Rényi András honlapja. (http://www.renyiandras.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=207&Itemid=193) [2018.11.01.]
Simonfi Zsuzsanna: Szakrális mozdulat a reformpedagógiában. Az intuíció megjelenítése és értelmezése az Új Iskola pedagógiájában. In: Sanda István Dániel – Simonfi Zsuzsanna: Nevelés a szakralitás dimenziójában. Budapest, 2011. 97–166.
Somhegyi Zoltán: Az önmagát szagoló illat kritikája. Popper Leó művészetfilozófiája és a képzőművészeti alkotásai. Ars Hungarica33. (2005):2. 419–436.
Takáts József: Modern magyar politikai eszmetörténet. Budapest, 2007.
Tasnádi Attila: Akit a sorsok a kultúrába löktek. Bölöni György, a kritikus. Budapest, 2006.
Támba Renátó: Gyermekkor a vásznakon. A dualizmuskori gyermekszemlélet az alföldi iskola festészetében. Budapest, 2017.
Támba Renátó: A dekonstrukciótól a gyermekkor-narratívákig. Mediárium 11. (2017):2-3. 88–100.
Tímár Árpád: Lukács György és a Nyolcak. Enigma 18. (2011):69. 52–65.
Tímár Árpád: Lehel Ferenc és a „keresők”. Enigma 25. (2018):90. 47–52. (http://www.meridiankiado.hu/node/203) [2018.08.26.]
Varga László: A kisdednevelés című folyóirat gyermekképe, avagy az engedelmesség pedagógiai dilemmái. Neveléstörténet 5. (2006):1-2. (http://www.kodolanyi.hu/nevelestortenet/index.php?act=menu_tart&rovat_mod=archiv&e-id=33&rid=1&id=201/) [2018.11.22.]
Vincze Beatrix: Lesznai Anna művészetpedagógiai koncepciójának helye és szerepe a magyar életreform-mozgalomban. In: Továbbélő utópiák – reformpedagógia és életreform a 20. század első felében. Szerk. Németh András – Pukánszky Béla – Pirka Veronika. Budapest, 2014. 190–213.
Vojtech Lahoda: Keresők, prédikátorok, harcosok: A Nyolcak Párágában és Budapesten. In: A Nyolcak. Szerk. Markója Csilla – Bardoly István. Pécs, 2010. 128–137.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.








