Új rend – új ifjúság

Eszmetörténeti recepció és gyermekszemlélet Kernstok Károly ifjúaktjain

Szerzők

  • Renátó Támba Reménysugár Habilitációs Intézet

DOI:

https://doi.org/10.15170/PAAA.2019.06.01.07

Kulcsszavak:

ikonográfia, eszmetörténet, gyermektörténet, ifjúakt, Nyolcak, Kernstok Károly

Absztrakt

Tanulmányunkban a Nyolcak eszmei importőreként ismert Kernstok Károly ifjúaktjainak értelmezésére vállalkozunk a gyermekkor-történeti ikonográfia-ikonológia módszerével, az alkotásokat átható eszmetörténeti áramlatok tükrében, annak megválaszolása céljából, hogy a művek mögött munkáló eszmei motívumokon keresztül miképp jut kifejezésre a művész társadalom- és emberképe, illetve abból milyen következtetések vonhatók le a gyermek- és fiatalságszemléletre vonatkozóan. Az elemzések folyamán megkíséreljük felvázolni a Nyolcak és Kernstok művészetét meghatározó eszmei és esztétikai áramlatok, valamint a korabeli egyetemes művészeti irányzatok koncepcióinak a csoport és Kernstok festészetére gyakorolt hatását. A releváns eszmei áramlatok, hatások meghatározása során egyrészt Kernstoknak a polgári értelmiséggel való erőteljes szellemi kapcsolatainak vizsgálatából indulunk ki, másrészt pedig a művészettörténeti szakirodalom recepciótörténeti információi tájékoztatnak minket a főbb hatásokról. Végül az eszmetörténeti hatások feltérképezése után arra keressük a választ, hogy milyen releváns gyermekkor-történeti áramlatokkal állíthatók összefüggésbe a vizsgált művek. Az elemzések megalapozottá tétele érdekében indokolt munkánkat egy eszme- és társadalomtörténeti szempontok alapján újraszervezett, a Nyolcak és Kernstok Károly művészetére vonatkozó, a művészettörténeti szakirodalom információit és megközelítésmódjait felhasználó áttekintéssel kezdeni, hogy ezután kapcsolódási pontokat találjunk a nevelés- és gyermekkortörténet által tematizált korabeli eszmei áramlatokkal, a Nyolcak, az objektív idealista hagyomány, a polgári liberális értelmiség, az életreform, a reformpedagógia és a gyermektanulmány közötti kapcsolódási pontok feltérképezése érdekében. Ezt követően kezdjük meg az alkotások elemzését, immár a megalapozó fejezetekben körülírt megállapítások és összefüggések tükrében. 

Fotó: Web Gallery of Art 

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Információk a szerzőről

Renátó Támba, Reménysugár Habilitációs Intézet

PhD, fejlesztőpedagógus

Downloads

Megjelent

2019-09-02

Hogyan kell idézni

Támba, R. (2019). Új rend – új ifjúság: Eszmetörténeti recepció és gyermekszemlélet Kernstok Károly ifjúaktjain. Per Aspera Ad Astra, 6(1), 121–154. https://doi.org/10.15170/PAAA.2019.06.01.07