Az elektronikus beszerzés és beszerzés-digitalizáció előnyeinek értékelése Magyarországon
DOI:
https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.04.07Kulcsszavak:
elektronikus beszerzés, digitalizáció, ellátási láncAbsztrakt
A TANULMÁNY CÉLJA
A tanulmány célja, hogy összefoglalja az informatika, a digitalizáció használatának az előnyeinek változását az elmúlt közel egy évtizedben a beszerzés területén. A korábbi kutatások által kínált modelleket figyelembe véve egy kilencéves adatsor segítségével vizsgáljuk az előnyelvárások változásait. Figyelemmel a beszerzés digitalizációjának növekedésére, a szervezetek fejlettségi szintüktől függően azonosíthatják az ebben rejlő lehetőségeket, melynek eredményeként saját beszerzésfejlesztő stratégiát dolgozhatnak ki. Az eredmények értelmezése rámutat arra is, hogy milyen üzleti szempontok akadályozzák a beszerzés digitalizálását.
ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN
Az elemzés során a válaszadók véleményét négy kutatási keretrendszer alkalmazásával hasonlítjuk össze, amelyek az e-beszerzés különböző szintjeit és tevékenységeit vizsgálják különböző logikákban. A kutatás során meghatározott előnyök kódolása a négy szempontrendszer alapján történik.
LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK
A hatékonyság, folyamatfejlesztés, innováció és szervezeti jellegű előnyök erősödése figyelhető meg a hazai beszerzők válaszai alapján. A szabályosság, ellenőrzés, riporting tevékenységek hangsúlyozása mellett a hatékonysági és költségcsökkentési kérdések emelkednek ki leginkább az elmúlt közel tíz év viszonylatában. A vizsgált időszak alatt a beszerzés digitalizációja nem változtatta meg a piaci szereplők viselkedését, más fontosságot tulajdonítanak például a technológiai kérdéseknek, de ez nem jelenti azt, hogy minden technológiai, adatvédelmi probléma már megoldásra került volna.
GYAKORLATI/GAZDASÁGPOLITIKAI JAVASLATOK
A digitalizációval kapcsolatos gyakorlati javaslat értelmében, a beszerzés digitalizációja nem csak a hagyományos értelemben vett hatékonysági, vagy költségcsökkentési szempontok miatt fontos, hanem közvetlen hatással van a szabálykövetés, az innovativitás fejlesztésére is. A kutatás új perspektívákat nyújt a fejlett beszerzéstervezéshez a digitalizáció tervezése során.
Köszönetnyilvánítás: A kutatás az NKFIH támogatásával készült (NKFI K 137794).
Hivatkozások
Aberdeen Group, (2001), E-Procurement: Finally Ready for the Prime Time, 14(2). USA.
Alaniz, R. & Roberts, R. (1999), E-Procurement: A Guide to Buy-Side Applications. Stephens Inc., Industry Report, USA.
Bakar, N. A., Peszynski, K., Azizan, N., & Sundram, V. P. K. (2016), “Abridgment of traditional procurement and e-procurement: definitions, tools and benefits”. Journal of Emerging Economies and Islamic Research, 4(1), 74-91.
Bendoly, E., & Schoenherr, T. (2005), “ERP system and implementation‐process benefits: implications for B2B e‐procurement”. International Journal of Operations & Production Management, 25(4), 304-319. https://doi.org/10.1108/01443570510585516
Bienhaus, F. and Haddud, A. (2018), “Procurement 4.0: factors influencing the digitisation of procurement and supply chains”, Business Process Management Journal, 24(4), 965-984, https://doi.org/10.1108/BPMJ-06-2017-0139
Brandon-Jones, A., & Kauppi, K. (2018), “Examining the antecedents of the technology acceptance model within e-procurement”. International Journal of Operations & Production Management, 38(1), 22-42. https://doi.org/10.1108/IJOPM-06-2015-0346
Chang, H. H., Tsai, Y. C., & Hsu, C. H. (2013), “E‐procurement and supply chain performance”. Supply Chain Management: An International Journal, 18(1), 34-51. https://doi.org/10.1108/13598541311293168
Chaffey D. (2002), “E-Business and E-Commerce Management” Financial Times Prentice-Hall, United Kingdom
Colombo J., Boffelli A., Kalchschmidt M., Legenvre H. (2023), “Navigating the socio-technical impacts of purchasing digitalisation: A multiple-case study”, Journal of Purchasing and Supply Management, 29(3), art no: 100849 https://doi.org/10.1016/j.pursup.2023.100849
Davila, A., Gupta, M., & Palmer, R. (2003), “Moving procurement systems to the internet: The adoption and use of e-procurement technology models”. European Management Journal, 21(1), 11-23. https://doi.org/10.1016/S0263-2373(02)00155-X
Demeter, K., Losonci, D., Szász, L., & Rácz, B.G. (2020), „Magyarországi gyártóegységek ipar 4.0 gyakorlatának elemzése: Technológia, stratégia, szervezet”. Vezetéstudomány, 51(4), 2–14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.01
Glas, A. H., and Kleemann, F. C. (2016), “The impact of industry 4.0 on procurement and supply management: A conceptual and qualitative analysis”. International Journal of Business and Management Invention, 5(6), 55-66. https://www.ijbmi.org/papers/Vol(5)6/I0506055066.pdf
Gunasekaran, A., McGaughey, R. E., Ngai, E. W., & Rai, B. K. (2009), “E-Procurement adoption in the Southcoast SMEs. International”, Journal of Production Economics, 122(1), 161-175. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2009.05.013
Gyulai, Z. (2024) „Digitális bizalomépítés a B2B kapcsolatokban. Avagy: üzletember, küzdj és bízva bízzál!”, Marketing & Menedzsment, 57(4), o. 25–34. https://doi.org/0.15170/MM.2023.57.04.03
Hallikas J., Korpela K., Vilko J., Multaharju S. (2019), “Assessing benefits of information process integration in supply chains”, Procedia Manufacturing, 39, 1530-1537. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2020.01.294
Karttunen E., Lintukangas K. & Hallikas J. (2023), “Digital transformation of the purchasing and supply management process”, International Journal of Physical Distribution and Logistics Management, 53 (5-6), 685 – 706. https://doi.org/10.1108/IJPDLM-06-2022-0199
Kulcsár, I. G., & Nemeslaki, A. (2023), „Effect of digitalisation on business performance of manufacturing companies in Hungary”. Vezetéstudomány, 54(9), 27–43. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.09.03
Leenders M.R., Fearon H. E. & England, W. B. (1985), “Purchasing and Materials Management”, Irwin, Homewood, Illinois, ISBN 0-256-03029-4
Lorentz, H., Aminoff, A., Kaipia, R., & Srai, J. S. (2021), “Structuring the phenomenon of procurement digitalisation: contexts, interventions and mechanisms”. International Journal of Operations & Production Management, 41(2), 157-192. https://doi.org/10.1108/IJOPM-03-2020-0150
Moon, M. J. (2005), “E-procurement management in state governments: diffusion of e-procurement practices and its determinants”, Journal of Public Procurement, 5(1), 54-72. https://doi.org/10.1108/JOPP-05-01-2005-B003
Morris, A., Stahl, A. & Herbert, R. (2000), ”E-Procurement: Streamlining Processes to maximize Effectiveness”, Luminant Worldwide Corporation, USA (2000)
Motaung, J. R., & Sifolo, P. P. S. (2023), “Benefits and Barriers of Digital Procurement: Lessons from an Airport Company”. Sustainability, 15(5), 4610. https://doi.org/10.3390/su15054610
Panayiotou, N. A., Gayialis, S. P., & Tatsiopoulos, I. P. (2004), “An e-procurement system for governmental purchasing”. International Journal of Production Economics, 90(1), 79-102. https://doi.org/10.1016/S0925-5273(03)00103-8
Ramdani, B., Chevers, D. & Williams, D.A. (2013), “SMEs’ adoption of enterprise applications: a technology-organisation-environment model”, Journal of Small Business and Enterprise Development, 20(4), 735-753. https://doi.org/10.1108/JSBED-12-2011-0035
Reunis, M. R., van Raaij, E. M., & Santema, S. C. (2004), “Actor-to-actor dissemination of electronic procurement (EP) adoption: an exploration of influencing factors”. Journal of purchasing and supply management, 10(4-5), 201-210. https://doi.org/10.1016/j.pursup.2004.10.002
Ronchi, S., Brun, A., Golini, R., Fan, X. (2010), “What is the value of an IT e-procurement System?” Journal of Purchasing and Supply Management, 16 (2), 131–140. https://doi.org/10.1016/j.pursup.2010.03.013
Schoenherr, T., & Tummala, V. R. (2007), “Electronic procurement: a structured literature review and directions for future research”. International Journal of Procurement Management, 1(1-2), 8-37. https://doi.org/10.1504/IJPM.2007.015353
Seyedghorban, Z., Samson, D., & Tahernejad, H. (2020), “Digitalization opportunities for the procurement function: pathways to maturity”, International Journal of Operations & Production Management, 40(11), 1685-1693. https://doi.org/10.1108/IJOPM-04-2020-0214
Srai, J. S. and Lorentz, H. (2019), “Developing design principles for the digitalisation of purchasing and supply management”. Journal of Purchasing and Supply Management, 25(1), 78-98. https://doi.org/10.1016/j.pursup.2018.07.001
Szigeti, T. és Hornyák, M. (2024) „Digitális transzformáció a projektmenedzsmentben - rendszerező irodalomkutatás”, Marketing & Menedzsment, 58(2), o. 5–15. DOI: 10.15170/MM.2024.58.02.01
Tátrai, T, és Fábián, B. (2012), „A hazai vállalatok nyitottsága az elektronikus beszerzésre”, Vezetéstudomány, 42 (2. kül). 97-105. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.ksz2.10
Tatsis, V., Mena, C., Van Wassenhove, L. N., & Whicker, L. (2006), “E-procurement in the Greek food and drink industry: drivers and impediments”. Journal of Purchasing and Supply Management, 12(2), 63-74. https://doi.org/10.1016/j.pursup.2006.04.003
Walker, H. & Harland, C. (2008), “E‐procurement in the United Nations: influences, issues and impact”, International Journal of Operations & Production Management. https://doi.org/10.1108/01443570810895276
Zawada C.C. (2023), “Digitization of B2B Pricing: A Fundamental Shift Required, Digital Pricing Strategy: Capturing Value from Digital Innovations”, 265 – 274, in Liozu S. M. és Hinterhuber, A. (eds) (2023). Digital Pricing Strategy, Routledge, London. https://doi.org/10.4324/9781003226192-29
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Marketing & Menedzsment

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.