The Formation of Student Autonomy and Selfgovernment in the Early 1980s in Hungary
DOI:
https://doi.org/10.15170/PAAA.2020.07.01.04Keywords:
youth sociology, student history, youth movement, student autonomyAbstract
In addition to providing education and training, higher education institutes are also engaged in the important tasks of sensitisation of students for their future roles in society as university graduates. This function of higher education is realised in the context of teacher–student relationships and institutional interpretive communities. Student councils serve as such communities. The student council movement represents, preserves and transmits particular values of the university and trans-historical values closely related to these (freedom, critical thinking, solidarity, empathy and activity) to new generations of students. Our paper follows and analyses the student council movement in Hungary from 1988 to 1993. In the late 1980s, only partially did the state power recognize the rights to freedom most important to students (freedom of thought, freedom of opinion, freedom of speech and academic freedom). Student councils, which were formed at that time, could exert serious impact at the level of both university politics and national politics. This phenomenon is regarded as a manifestation of social innovation. By the early 1990s, due to its status ensured by law and the realization of a power structure, the community and movement characteristics of the student council faded into the background, and the organization became bureaucratic. This led to the transformation of the movement.
Photo: litera.hu
Downloads
References
Adizes, Ichak: Vállalatok életciklusai. Budapest, 1992.
Aron, Raymond: Az elkötelezett szemlélő. Budapest, 2005.
Balog Iván: Egyetemi hallgatói mozgalmak Szegeden a nyolcvanas években In: Civilizációs korszakváltás és ifjúság. Szerk. Gábor Kálmán. Szeged, 1993. 24–25.
Bär, Siegfried: A céh. Budapest, 2005.
Gábor Kálmán: Ifjúsági korszakváltás, ifjúsági és politikai kultúra a kelet- és a nyugat-európai fiatalok körében. In: Ifjúságszociológia. Szemelvények. Szerk. Gábor Kálmán –Jancsák Csaba. Szeged, 2006. 351–365.
Gábor Kálmán: Válogatott ifjúságszociológiai tanulmányok. Szeged, 2012.
Jancsák Csaba: Miért jó a rossz a jóban? A kétfarkú kutya jelenség megértése felé. In: Csatlakozás az Európai Ifjúsági Térséghez 3.0. Szerk. Biró István. Szeged, 2009. 29–63.
Jancsák Csaba: Álomtalan ébrenlét. A hallgatói önkormányzatiság útja a perifériáról a centrumba és vissza a perifériára. In: Racionálisan lázadó hallgatók II.: Apátia – radikalizmus – posztmaterializmus a magyar egyetemisták és főiskolások körében. Szerk. Szabó Andrea – Oross Dániel. Szeged – Budapest, 2014. 111–127. ǁ [DOI] https://doi.org/10.14232/belvbook.2014.58511.f
Jancsák Csaba: Az 1956-os forradalom indítószikrája – a szegedi MEFESZ. Szeged, 2016. ǁ [DOI] https://doi.org/10.14232/belvbook.2016.58520
Jancsák Csaba: Fejezetek a magyarországi hallgatói mozgalmak történetéből. Szeged, 2019.
Jancsák Csaba – Matiscsák Attila: Hallgatói mozgalom és az önkormányzatiság a ’80-as, ’90-es években. In: Ifjúsági korszakváltás. Ifjúság az új évezredben. Szerk. Gábor Kálmán – Jancsák Csaba. Budapest – Szeged, 2004. 150–166. ǁ [DOI] https://doi.org/10.14232/belvbook.2004.58496.m
Kozma Tamás: Kié az egyetem? Budapest, 2004.
Mannheim, Karl: A nemzedéki probléma. In: Ifjúságszociológia. Szerk. Huszár Tibor – Sükösd Mihály. Budapest, 1969. 31–68.
Merton, Robert K.: Társadalmi struktúra és anómia. In: Szociológiai irányzatok a XX. században. II. köt. Szerk. Felkai Gábor – Némedi Dénes – Somlai Péter. Budapest, 2000. 62–90.
A felsőoktatásra vonatkozó jogszabályok. Kiadja a Művelődésügyi Minisztérium. Budapest, 1986.
Némedi 2005 Némedi Dénes: Klasszikus szociológia 1890–1945. Budapest, 2005. 138–143.
Newman, John H.: Az egyetem eszméje a tudás célja önmaga. In: Az európai egyetem funkcióváltozásai. Szerk. Tóth Tamás. Budapest, 2001. 215–225.
Ökrös Csaba: Eper és bér. Szakdolgozat. Szeged, 1997.
A felsőoktatás helyzete. Szerk. Palovecz János. Budapest, 1981.
Pusztai Gabriella: A láthatatlan kéztől a baráti kezekig. Budapest, 2011.
Pusztai Gabriella: Tanulmányi eredményességet támogató tényezők az egyetem falain belül és kívül. In: Ki eredményes a felsőoktatásban? Szerk. Pusztai Gabriella – Kovács Klára. Nagyvárad – Budapest, 2015. 79–96.
Rezsohazy, Rudolph: Sociologie des valeurs. Paris, 2006.
Setényi János: Felsőoktatás-politika. Educatio 5. (1994):1. 36–49.
Takács József: Az ügy érdekében. Beszélgetés Pikó Andrással. Gondolat-jel 5. (1985):4. 20–26.
Tarrow, Sidney: Power in Movement. Social Movements and Contentious Politics. Cambridge, 1998. ǁ [DOI] https://doi.org/10.1017/CBO9780511813245
Weber, Max: A szociológiai és közgazdasági tudományok „értékmentességének” értelme. In: Tanulmányok. Szerk. Weber, Max. Budapest, 1998. 70–126.
Zinnecker, Jürgen: A fiatalok a társadalmi osztályok terében. Új gondolatok egy régi témához. In: Ifjúságszociológia. Szemelvények. Szerk. Gábor Kálmán – Jancsák Csaba. Szeged, 2006. 69–95.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.