Küzdelem a történetedért

Emlékezetkutatás és kortárs képzőművészet összefüggései a 21. században

Szerzők

  • Krisztina Erdei Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Média Intézet, Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.15170/PAAA.2021.08.02.05

Kulcsszavak:

kortárs képzőművészet, kollektív emlékezet, emlékezetkutató

Absztrakt

Jellemző tendencia, hogy kortárs képzőművészek az elmúlt 11–15 évben kutatásalapú műveket valósítanak meg, melyek más tudományterületek módszertanait felhasználva, társadalom- vagy akár természettudományos szakemberekkel együttműködésben jönnek létre. Ezek egy része az emlékezetkutatás interdiszciplináris tudományterületének keretein belül értelmezhető. Az így létrejött tudásanyag a posztmodern hatására kialakult, szerteágazó történelemtudatunkat, kollektív emlékezetünket árnyalja. Az emlékezetkutató művész matériája a tényadat, melyet választott mód- szerekkel és technológiával szereznek meg az alkotók. A művészek azért fordulnak az emlékezetkutatás felé, mert a környezetükben élő közösségek viszonyrendszerét szeretnék mélyebben megérteni. A művész a folyamatban nem csupán médiumként vesz részt, akin mintegy átfolynak a reflektorfénybe állított közösségek történetei, hanem olyan kreatív alkotóként, aki a vizsgált közösségtől kapott bizalomnak köszönhetően a személyes emlékezet elfeledésre ítélt mozzanatait a kollektív emlékezet számára megnyitja és kontextusba helyezi. A megőrzési kényszer tehát egy demokratikus szelekcióval párosul a művész praxisában. 

Fotó: A szerző felvétele

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Információk a szerzőről

Krisztina Erdei, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Média Intézet, Doktori Iskola

szakmenedzser, doktoranda

 

Hivatkozások

Albert Zsolt Jakab: Emlékállítás és emlékezési gyakorlat. A kulturális emlékezet reprezentációi Kolozsváron. Kolozsvár, 2012.

Albertini Béla: A magyarországi munkakör fotócsoportja (1930–1932). Fotóművészet 60. (2017):2. (http://fotomuveszet.net/korabbi_szamok/201702/munka-kor) [2022.01.20.]

Bishop, Claire: Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London, 2012.

Thompson, Nato: Living as Form. Part II. Neoliberalism and the rise of spectacular living. In: Living as Form, Socially Engaged Art from 1991–2011. New York, 2017. 16–33.

Cseh Gabriella: Enteriőrtörténetek. Párizs, 2015. (http://csehgabriella.hu/interieurs/) [2022.01.20.]

Florida, Richard: The Rise of the Creative Class. Revised and Expanded. New York, 2012.

Holmes, Brian: A rugalmas személyiség: egy új kultúrkritika felé. 2006. (http://exindex.hu/index.php?l=hu&pa-ge=3&id=330) [2021.01.05.]

Huyssen, Andreas: Twilight Memories: Marking Time in a Culture of Amnesia. New York, 1995.

Kant, Immanuel: Az ítélőerő kritikája. Budapest, 1966.

Kassák Lajos: [cím nélkül]. A Munka folyóirat programja. Munka 1. (1928):1. [1.]

Kicsiny Balázs: Christian Boltanski. Balkon. Artportal2002. (https://artportal.hu/lexikon-muvesz/boltanski-chris-tian-3731/) [2021.01.04.]

Lyotard, Jean-François: The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Minneapolis, 1984.

Macieski, Robert: Picturing Class: Lewis W. Hine Photographs Child Labor in New England. Amherst, 2015.

Nagy Gergely: Visszajönnek a tények és megharapnak. Artportal. 2018. (https://artportal.hu/magazin/visszajon-nek-a-tenyek-es-megharapnak/) [2022.01.20.]

Olick, Jeffrey K. – Robbins, Joyce: A társadalmi emlékezet tanulmányozása: a „kollektív emlékezettől” a mnemonikus gyakorlat történeti szociológiai vizsgálatáig. Replika 37. (1999):10. 19–43.

Rédey Soma: Tudománykommunikáció az „igazságon túli” világában. Magyar Tudomány 180. (2019):11. 1720–1734. (https://mersz.hu/dokumentum/matud__685) [2021.01.05.] || [DOI] https://doi.org/10.1556/2065.180.2019.11.12

Roberts, Bill: Production in View: Allan Sekula’s Fish Story and the Thawing of Postmodernism. 2012. (https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/18/production-in-view-allan-sekulas-fish-story-and-the-thawing-of-postmodernism) [2021.01.05.]

Sholette, Gregory: Delirium and resistance: activist art and the crisis of capitalism. Ed. Charnley, Kim. London, 2017. || [DOI] https://doi.org/10.2307/j.ctt1n7qkm9

Sekula, Allan: The Body and the Archive. October Winter. (1986):39. 3–64. || [DOI] https://doi.org/10.1021/cen-v064n039.p003

Sekula, Allan: Reading an Archive: Photography between Labour and Capital. In: The Photography Reader. Ed. Wells, Liz. London, 2003.443–452.

Srnicek, Nick: Platform Capitalism. Cambridge, 2017.

Székely Katalin: Allan Sekula/Polónia és más mesék. (Kiállításkatalógus.) Budapest, 2010.

Warner Marien, Mary: A fotográfia nagykönyve. Budapest, 2019.

A város peremén projekt. Kiállításenteriőr a Labor galériában, 2017

Downloads

Megjelent

2022-03-21

Hogyan kell idézni

Erdei, K. (2022). Küzdelem a történetedért: Emlékezetkutatás és kortárs képzőművészet összefüggései a 21. században. Per Aspera Ad Astra, 8(2), 81–98. https://doi.org/10.15170/PAAA.2021.08.02.05