The museum’s attractiveness according to university students

Authors

  • Éva Schultz Budapest Business School
  • Csilla Szalók Budapest Business School

DOI:

https://doi.org/10.15170/MM.2021.56.01.04

Keywords:

museum, attractiveness, Generation Z

Abstract

THE AIMS OF THE PAPER

The aim of this study is to explore the museums’attractiveness among university students. According to the researches concerning institutional cultural consumption in Hungary, this segment is mostly a missing one. Museums beside shaping identity, providing communal experiences often attract tourists. Our research focuses mainly on the latter function through examining the attitude and visitor preferences of young adults.

METHODOLOGY

The exploratory research methodology includes a quantitative survey among the students of BBS. Our research questions are: which patterns stand out concerning the experience-seeking of university students in a museum? What are the characteristics of their attitude towards the museum as a local cultural institution and as an attraction?

MOST IMPORTANT RESULTS

University students are mobile cultural consumers, museums play an important role as a cultural institution beyond their place of residence. Their expectations towards museums include both traditional functions and new interpretational technologies. They visit more often museums while travelling, the main motivations are the desire to being an explorer and to visit famous sights. The main factors of their museum experience is entertainment and active participation.

RECOMMENDATIONS

Our research results may support Hungarian museums in getting acquainted with the expactations of Generation Z’s typical segment and provide tailor-made services for them. They also may strengthen the museums’ position in domestic post-Covid tourism with the growing importance of safe, near, authentic experiences.

Author Biographies

Éva Schultz , Budapest Business School

Assistant Lecturer

Csilla Szalók, Budapest Business School

Director, College Professor

References

AECOM (2020), Theme Museum Index 2019. Global Attractions Attendence Report, https://aecom.com/wp-content/uploads/documents/reports/AECOM-Theme-Index-2019.pdf (Utolsó letöltés: 2020. 05. 14.)

AECOM (2021), Theme Museum Index 2020. Global Attractions Attendence Report. https://aecom.com/wp-content/uploads/documents/reports/AECOM-Theme-Index-2020.pdf (Utolsó letöltés: 2021. 07. 11.)

Anderson, D., Storksdieck, M., Spock, M. (2007), „Understanding the long-term impact of museum experiences”, in: Falk, J. H., Dierking, L. D., Fouz, S. (eds.), In Principle, In Practice - New Perspectives on Museums as Learning Institutions. Lanham: Altamira Press, 197-218.

Berényi M. (2021), Hogyan értékelik a magyar látogatók a múzeumok koronavírus alatt folytatott online tevékenységét? https://mokk.skanzen.hu/admin/data/file/20210527/berenyi_marianna_hogyan_ertekelik_a_latogatok_a.pdf (Utolsó letöltés: 2021. 07. 11.)

Bodnár D., Jászberényi M., Ásványi K. (2017), „Az új muzeológia megjelenése a budapesti múzeumokban”, Turizmus Bulletin, 17(1-2), 45-55. https://doi.org/10.14267/turbull.2017v17n1-2.5

Bodnár D. (2019), „Múzeumi látogatói élmény”, Turizmus Bulletin, 19(3), 38-51. https://doi.org/10.14267/turbull.2019v19n3.5

Csapó J., Törőcsik M. (2020), A turizmus jövője, a nemzetközi és hazai turizmus legújabb trendjeinek elemzése elméleti és gyakorlati megközelítésben. Pécsi Tudományegyetem, Közgazdaságtudományi Kar. https://pea.lib.pte.hu/bitstream/handle/pea/23854/csapo-torocsik-a-turizmus-jovoje-a-nemzetkozi-es-hazai-turizmus-legujabb-trendjeinek-elemzese-elmeleti-es-gyakorlati-megkozelitesben-PTE-KTK-2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Utolsó letöltés: 2021. 07. 11.)

Domokos T., Kántor Z., Pillók Z., Székely L. (2021), Magyar Fiatalok kutatás 2020. https://elibrary.hu/document/18b3cd01/tarsadalomkutato-hu-wp-content-uploads-2021-07-magyar_ifjusag_2020_web-v-c3-9ag-pdf (Utolsó letöltés: 2021. 07. 11.)

Falk, J. H., Dierking, L. D. (2016), The Museum Experience Revisited, Routledge: London

Fekete M., Tibori T. (2016), „Az ifjúság szabadidő-felhasználása a fogyasztói társadalomban”, in: Nagy, Á. (szerk.), Margón kívül – magyar ifjúságkutatás 2016, 258-283. http://www.ifjusagugy.hu/kotetek/Margon_kivul_2016_web.pdf (Utolsó letöltés: 2021. 07. 11.)

Gombos Sz. (2011), „Kultúra és marketing a 21. században – a múzeumok szerepe az egyetemista hallgatók életében”, in: Fojtik, J. (szerk.), Felelős marketing - A Magyar Marketing Szövetség Marketing Oktatók Klubja 17. országos konferenciájának előadásai. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar: Pécs. ISBN: 978 963 642 3 879–888

Hegedűs A. (2016), „Egyetemisták és kultúrafogyasztás. Intézményi szintű kultúrakínálat a vidéki egyetemek tekintetében” Tudásmenedzsment, 17(1). különszám, 99-108.

ICOM (2021), 2020 Annual Report. https://www.canva.com/design/DAEeKAyxvI0/view#10 (Utolsó letöltés: 2021. 05. 14.)

Kántor Sz. (2020), „Turizmus szakos hallgatók kultúrafogyasztásának sajátosságai”, Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 5(1), 47-60. DOI: 10.15170/TVT.2020.05.01.04

Makranczi Zs. (2021), Múzeumok és turizmus. Múzeumok ma 2020 országos múzeumi kutatás. 16. fejezet https://magyarmuzeumok.hu/cikk/muzeumok-es-a-turizmus

NEMO (2020), Survey on the impact of the COVID-19 situation on museums in Europe. https://www.ne-mo.org/fileadmin/Dateien/public/NEMO_documents/NEMO_Corona_Survey_Results_6_4_20.pdf (Utolsó letöltés: 2021. 05. 14.)

Pavluska V. (2016), „Milyen kultúrafogyasztók a magyarok? – A hazai kultúrafogyasztás átfogó mintázatai”, in: Fehér A., Kiss V. Á., Soós M., Szakály Z. (szerk.), Hitelesség és Értékorientáció a Marketingben. Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar: Debrecen. ISBN: 978 963 472 8

Pavluska V., Jakopánecz E., Törőcsik M. (2018), Kultúra. A magyar lakosság kultúrával kapcsolatos beállítódása és követett magatartása generációs szemléletű vizsgálattal. EFOP-3.6.1-16-2016-00004, Pécs, PTE KTK https://ktk.pte.hu/sites/ktk.pte.hu/files/images/tudomany/rendezvenyek/fogyasztas/efop_generaciok_alaptanulmany_kultura_2018_0.pdf

Pónyi M., Arapovics M., Bódog A. (szerk.) (2018), Magyarországi múzeumok, könyvtárak és közművelődési intézmények reprezentatív felmérése. Cselekvő közösségek aktív közösségi szerepvállalása. Kutatási jelentés. https://cselekvokozossegek.hu/tudastar/kutatasi-jelentesek/

Sulyok J. (2005), „Kulturális turizmus az európai városokban” Turizmus Bulletin, 9(3), 18-29.

Századvég Politikai Iskola Alapítvány (2018), Kultúrafogyasztás Magyarországon 2017 https://szazadveg.hu/tarsadalomtudomanyi-kutatocsoport/szazadveg-kutatas-kulturafogyasztas-magyarorszagon-2017.pdf

UNWTO (2019), International Tourism Highlights, 2019 Edition. https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284421152

Downloads

Published

2022-06-21

How to Cite

Schultz , Éva and Szalók, C. (2022) “The museum’s attractiveness according to university students ”, The Hungarian Journal of Marketing and Management, 56(1), pp. 43–53. doi: 10.15170/MM.2021.56.01.04.

Issue

Section

Papers