Electric Power Supply and Consumer Satisfaction
Abstract
A hazai villamosenergia-fogyasztás területén a kínálattevők versenyével egyáltalán nem, vagy csak igen szűk körben (például az alternatív fűtési lehetőségek esetében) találkozhatunk. Ebben a „kvázi" monopolhelyzetben a háztartási fogyasztóknak és a nem-háztartási felhasználóknak az árammal mint termék- és szolgáltatás-együttessel, illetve az e „csomagot" értékesítő cégekkel való elégedettsége nem jelenik meg közvetlenül e vállalatok értékesítési, gazdálkodási számaiban, illetve piacrészesedésében. Ezért merült fel a modern piacgazdaságra épülő demokratikus társadalmakban - így Magyarországon is - a közszolgáltató cégek társadalmi ellenőrzésének szükségessége, különös tekintettel a fogyasztói-felhasználói érdekek védelmére.
Ennek alapján hozott a Magyar Energia Hivatal (MÉH) - a villamos energia termeléséről, szállításáról és szolgáltatásáról szóló 1994. évi XLVIII. törvény 5. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a villamosenergia-szolgáltatók tevékenységének hatósági felügyelete keretében - a fogyasztói érdekek védelmé
ben és a szolgáltatás színvonalának ellenőrzésére határozatot a fogyasztói elégedettség rendszeres felmérésének elvégeztetéséről.
Ismereteink szerint a közép- és kelet-európai régióban az első ilyen felmérésre Magyarországon, minden áramszolgáltató területén egy időben, 1996 szeptemberében és októberében került sor. A vizsgálatokat az áramszolgáltató társaságok által felkért független kutatócégek - Gfk-Hungaria, Marketing Centrum, Macro-TQI és RealPR - hajtották végre. A felmérés objektivitását, pártatlanságát, összehangoltságát és szakmai ellenőrzését a kutatást „koordináló szervezet" - a Janus Pannonius Tudományegyetem Marketing Tanszékén alakult szakértői csoport - volt hivatott biztosítani.