New trends in Strategic Management. Part 2.
Abstract
A cikk első részét azzal a gondolattal fejeztük he, hogy a stratégiai vezetés filozófiája, szemlélete és tartalma egyaránt átalakulóban van. Az átalakulás oka a környezetben zajló változás, amelyet a Boston Consulting Group nevű híres szaktanácsadó cég előadója, Carl Stem így jellemzett: „Olyan időket élünk, amikor minden mozog, ami nincs leszögezve." Emiatt az állandó változás miatt vannak mozgásban a stratégiaalkotással kapcsolatos nézetek, elgondolások is. A változás irányait leginkább a hagyományos és az új közelítés összevetésével érzékeltethetjük. A hagyományos közelítés szerint a stratégiaalkotás lényege a következő:
„Válassz egy vonzó iparágat, építsd fel benne a szükséges versenyelőnyeidet, és próbálj ezek alapján jobb eredményeket elérni, mint versenytársaid."
Ezzel szemben az új közelítés lényege így hangzik:
„Tágítsd ki az iparág hagyományos fogalmát, keress és teremts új piacokat, és ezzel lépj ki abból a szorítóból, amelyben a korábbi körülmények között küzdöttél."
A cikk második részében az új közelítést vizsgáljuk tovább, és röviden kitérünk az első részben ígért két témára, a globális cégek stratégiai irányaira, valamint a tudásmenedzsment és a stratégiaalkotás kapcsolatára.