Photographs in the background of art training

Snapshots from the photo collection of the Hungarian University of Fine Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15170/PAAA.2021.08.02.09

Keywords:

photo collection, Katalin B. Majkó, art, snapshots

Abstract

The photo collection of the Hungarian University of Fine Arts was literally a latent material for nearly a hundred years, as 19th-century photographs, mostly consist of art reproductions, were removed from daily use as technology changed. In the early 1990s, the director of the library, Katalin B. Majkó, noticed this exceptional corpus and called for its professional processing, which is essentially still going on today. In 2016 and 2018, the university presented this internationally significant imagery to the public through two exhibitions and a book. In the course of this work, several previously unknown stories from the past of this year’s 150-year institution have been revealed, some of which are presented in the dissertation published here. 

Photo: Hungarian University of Fine Arts photo collection 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miklós Peternák, Hungarian University of Fine Arts, Intermedia Department

art historian, university professor 

References

Bicskei Éva: Műkedvelés és professzionalizáció között. Nők képzőművészeti oktatásának intézményesülése az első világháborúig. Korall 4. (2002):13. 5–29. (http://epa.oszk.hu/0400/ 00414/00009/pdf/01bicskeieva.pdf) [2021.06.10.]

Bicskei Éva: A Női Festészeti Tanfolyam – A Magyar Királyi Női Festőiskola története (1885–1921). Ars Hungarica 35. (2007):1. 51–94.

Bicskei Éva: Ámor és Hymen. A fiatal Székely Bertalan szerelmi történetei. Budapest, 2010.

Blaskóné Majkó Katalin – Bojtos Anikó: A Magyar Képzőművészeti Egyetem Könyvtárának és Művészeti Gyűjteményének története. Per Aspera ad Astra 3. (2016):1. 53–68. (https://journals.lib.pte.hu/index.php/paaa/article/view/ 3879) [2021.06.10.] || [DOI] https://doi.org/10.15170/PAAA.2016.03.01.04

Bán András: „Mert Pascal legyen az, aki a világ külszíne mögött rejlő igazságokat magától felismeri”. Fényképek a Magyar Képzőművészeti Egyetem könyvtárában a XIX. század utolsó negyedéből. In: A Mintarajztanodától a Képzőművészeti Főiskoláig. Szerk. Blaskóné Majkó Katalin – Szőke Annamária. Budapest, 2002. 291–298.

Farkas Zsuzsa – Papp Júlia: A műtárgyfényképezés kezdetei Magyarországon (1840–1885). Budapest, 2007.

Gábor Kitti: Morelli Gusztáv fényképészeti munkássága az 1890-es években. Ars Hungarica 44. (2018):3. 357–374.

Gothard Jenő: A fotográfia: gyakorlata és alkalmazása tudományos czélokra. Budapest, 1890.

Nagy Ildikó: Egy fotóegyüttes az Epreskertről 1894-ből. In: Magyar Nemzeti Galéria Évkönyve 1997–2001. Művészettörténeti tanulmányok Sinkó Katalin köszöntésére. Szerk. Király Erzsébet – Jávor Anna. Budapest, 2002. (https://library.hungaricana.hu/hu/view/ORSZ_NEMG_Ek_13_1997_2001/?pg=206&layout=s) [2021.06.10.]

Révész Emese: Kép, sajtó, történelem. Illusztrált sajtó Magyarországon 1850–1870 között. Budapest, 2015.

Róna Béla: Hoffmann Alfréd. In: Magyar könyvkereskedők évkönyve 1906. Budapest, 1907. (http://epa.oszk.hu/02500/02548/00014/pdf/EPA02548_magyar_konyvkeres-kedok_evkonyve_1906_V-XVII.pdf)[2021.06.10.]

Simon Melinda: Hoffmann Alfréd és a dualizmus könyvkereskedelme. Budapest, 2016.

Szőke Annamária: Székely Bertalan mozgástanulmányai. Budapest, 1992. (http://www.c3.hu/szekely_bertalan/index.html)[2021.06.10.]

Varga Katalin: Egyszer és azóta sem. Önkéntes fényképész szövetkezet a Millenniumi Kiállításon. Budapesti Negyed 15. (1997):1. (http://epa.oszk.hu/00000/00003/00013/varga.htm)[2021.06.10.]

férfiak könyvtári olvasóterme. A háttérben a falakon a kiállításokon bemutatott képek egy csoportja. Az 1900-as Párizsi Világkiállításra készített albumból.

Downloads

Published

2022-03-21

How to Cite

Peternák, M. . (2022). Photographs in the background of art training: Snapshots from the photo collection of the Hungarian University of Fine Arts. Per Aspera Ad Astra, 8(2), 151–179. https://doi.org/10.15170/PAAA.2021.08.02.09