Animals as Symbols of Courtly Virtues and Vices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15170/PAAA.2019.06.01.02

Keywords:

cultural history, animal iconology, emblem book, symbol, Italy

Abstract

The visual culture of the 16–17th century is certainly one of the most spectacular chapters in the history of iconology and the history of art, literature and culture in general. Special discourses of the 16th century and especially works upon practical use in the theoretical elaboration of iconology had the inclusion of a significant number of animals as attributes. These symbols had become much more frequent, and also more pronounced in terms of variations and modifications than it has been known in research so far. The mentioned emblems preferred to use animals to visualize the virtues to be followed and the vices to be avoided, since animal symbolism was part of the allegorical and moral considerations of the time, thus perfectly suited as a tool of representation for the prevailing social, political, and ideological conditions. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Éva Vígh, University of Szeged, Faulty of Humanities, Department of Italian Studies

DSc, university professor

Antiquity and Renaissance: Sources and Reception Research Group of the Hungarian Academy of Sciences and the University of Szeged 

References

Békés, Enikő: The Physiognomy of a Renaissance Ruler. Portraits and Descriptions of Matthias Corvinus, King of Hungary. Saarbrücken, 2009.

Vígh Éva: Moralità di corte nell’Iconologia di Cesare Ripa. In: Vígh Éva: Barocco etico-retorico. Szeged, 2001. 43–70.

Vígh Éva: Az udvari élet művészete. Budapest, 2004.

Vígh Éva: A barokk fejedelem képe Guido Casoni politikai emblémáiban. In: A hatalom jelei, képei és terei. Szerk. Szirmai Éva – Tóth Szergej – Újvári Edit. 2016. 181–194. (Jel-kép-tér 2)

Vígh Éva: Zooikonológia: állatszimbolika Cesare Ripa emblémáskönyvében. In: Vígh Éva: Állatszimbolika a közép- és újkori Itália irodalmában. Szeged, 2018. 241–256.

Vígh Éva: Zooikonológia: az érzékek és érzékiség állatszimbolikája Cesare Ripa emblémáskönyvében. In: Állati jelek, képek és terek II. Szerk. Szirmai Éva – Tóth Szergej – Újvári Edit. Szeged, 2018. 89–100. (Jel-kép-tér 3)

Vígh Éva: Állatszimbolika az ikonológus–mesemondó Giulio Cesare Capaccio műveiben. In: Vígh Éva: Állatszimbolika a közép- és újkori Itália irodalmában. Szeged, 2018. 257–270.

Állatszimbólumtár. Szerk. Vígh Éva. Budapest, 2019. 140–141.; 195–199.

Downloads

Published

2019-09-02

How to Cite

Vígh, Éva. (2019). Animals as Symbols of Courtly Virtues and Vices. Per Aspera Ad Astra, 6(1), 31–48. https://doi.org/10.15170/PAAA.2019.06.01.02

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.