A legszelídebb patak
A lutheránus németség tanítókönyvtárai a kora újkori Felvidéken
DOI:
https://doi.org/10.15170/PAAA.2018.05.01.02Kulcsszavak:
művelődéstörténet, könyvtörténet, könyvtártörténet, oktatás- és neveléstörténet, könyvkultúra, tanítók, FelvidékAbsztrakt
Our knowledge of the book culture of the citizens of the Carpathian Basin in the Early Modern Period is the outcome of decades of research conducted by generations of scholars. With the help of inventories, which are regarded as the most important sources, we can develop a nuanced picture of primarily the literacy of Lutheran Germans, and the same is true for the libraries of school teachers. Partly thanks to the more and more widespread approaches in the history of education based on reception history, the discipline became open to integrating the results of book-, library- and literacy history, and as a result, the libraries of school teachers which are interpreted as a type of civic libraries are in the center of attention for experts who work on the borderline of the two disciplines.
The 21 collections from Upper Hungary belonging to this group mean the highest level of book culture of school teachers in the Carpathian Basin between the 16th and the 18th centuries, both in terms of criteria of quantity and content. The presence of books of theology, daily religious practicies, the literature of pedagogy and linguistics as well as books by classic authors point out an emphatic process. The books, arriving to the area of historical Hungary mostly from the German book market, brought the Western European intellectual trends with themselves including the spread of the early modern programs of pedagogy and education. We can reconstruct the phenomenon with the help of databases at our disposal containing the bibliographical data of old books. The present paper analyzes the collecions of Lutheran, German speaking school teachers of Upper Hungary taking into account the considerations above.
Photo: pexels.com
Letöltések
Hivatkozások
Adam, Wolfgang: Magánkönyvtárak a 17. és a 18. században. Kutatási jelentés. 1975–1988. In: Válogatás a német szakirodalomból. Szerk. Monok István–Ötvös Péter–Zvara Edina. Szeged, 1997. (A könyves kultúra. XIV–XVII. század, 2). 161–187.
Berger, Günter: Inventare als Quelle der Sozialgeschichte des Lesens. Romanistische Zeitschrift für Literaturgeschichte, (1981):5. 368–380.
Čičaj, Viliam: Bányavárosi könyvkultúra a XVI–XVIII. században. Besztercebánya, Körmöcbánya, Selmecbánya. Szeged, 1993. (Olvasmánytörténeti dolgozatok 4)
Kecskeméti Gábor: Értelmiségi pályák a kora újkori Magyarországon. A tipikus és az egyéni. In: Értelmiségi karriertörténetek, kapcsolathálók, írócsoportosulások. Szerk. Biró Annamária–Boka László. Nagyvárad–Budapest, 2014. 13–30.
Kovács Kiss György: Rendtartás és kultúra. Századok, mindennapok, változások Erdélyben. Marosvásárhely, 2001.
Madas Edit–Monok István: A könyvkultúra Magyarországon. A kezdetektől 1800-ig. Budapest, 2003.
Mizera Tamás: Könyv és mesterség a kora újkori Magyarországon. A magánkönyvtár-képződés tendenciái a polgárság körében, különös tekintettel a tanítók gyűjteményeire. In: Szöveg, hordozó, közösség. Olvasóközönség és közösségi olvasmányok a régi magyar irodalomban. Szerk. Geszthelyi Hermina–Görög Dániel–Maróthy Szilvia. Budapest, 2016. 229–243.
Mizera Tamás: Magánkönyvtár, polgári könyvtár – tanítókönyvtár? A kora újkori Felvidék tanító értelmiségének olvasmányműveltségéről. In: Válogatott tanulmányok a pedagógiai elmélet és szakmódszertanok köréből. Szerk. Karlovitz János Tibor. Komárno, 2017. 9–15.
Monok István: XVI–XVII. századi olvasmánykultúránk. Magyar Könyvszemle, 104. (1988):1. 78–82.
Monok István: Könyvkatalógusok és könyvjegyzékek Magyarországon. 1526–1720. Forrástipológia, forráskritika, forráskiadás. Szeged, 1993. (Olvasmánytörténeti dolgozatok 5)
Monok István: Nemzeti nyelvű olvasmányok a XVI–XVII. századi Magyarországon. In: Emlékkönyv Jakó Zsigmond születésének nyolcvanadik évfordulójára. Kolozsvár, 1996. 332–338. (http://mek.oszk.hu/02700/02717/02717.pdf) [2017.12.01.]
Monok István: Könyvtárak és olvasás. 1526–1750. Iskolakultúra, 7. (1997):5. 17–22.
Monok István: A lőcsei polgárok olvasmányairól a XVI–XVII. században. WEBFU. 2005. 1–8. (http://www.univie.ac.at/web-fu/texte/loecsei.pdf) [2017.12.11.]
Monok István: A katalógusok és könyvjegyzékek recepciótörténeti forrásértékéről. In: Tanulmányok Gebei Sándor 70. születésnapjára. Szerk. Borbély Zoltán–Kristóf Ilona. Eger, 2017. 231–237. (Acta Academiae Agriensis. Nova Series, Tom. XLIV. Sectio Historiae)
Németh András: A magyar neveléstudomány fejlődéstörténete. Nemzetközi tudományfejlődési és recepciós hatások, egyetemi tudománnyá válás, középiskolai tanárképzés. Budapest, 2002. (Neveléstudomány-történeti tanulmányok 4.)
Németh András: A magyar pedagógia tudománytörténete. Nemzetközi tudományfejlődési és recepciós hatások, nemzeti sajátosságok. Budapest, 2005.
Németh András: A magyar pedagógus professzió kialakulásának előtörténete – a 18. században és a 19. század első felében. Pedagógusképzés, 3. (2005):1. 17–32.
Németh András: A modern középiskolai tanári és tanítói szakmai tudástartalmak kibontakozásának történeti folyamatai. Pedagógusképzés, 5. (2007):1–2. 5–26.
Pukánszky Béla (szerk.): A neveléstörténet-írás új útjai. Budapest, 2008.
Pukánszky Béla: A néptanítói és a középiskolai tanári szakma professzionalizációja a 18–19. században Magyarországon. In: Pedagogická činnosť Juraja Páleša (1753–1833) v stredoeurópskom kontexte = Juraj Páleš (1753–1833) pedagógiai tevékenysége közép-európai kontextusban. Békéscsaba, 2016. 13–35.
Raabe, Paul: Bibliotheksgeschichte und historische Leserforschung. Anmerkungen zu einem Forschungsthema. Wolfenbütteler Notizen zur Buchgeschichte, 7. (1982):1–2. 433–441.
Szabó Béla: Jogászaink olvasmányai a kora újkorban. Iskolakultúra, 7. (1997):5. 23–34.
Varga András: Orvosaink olvasmányműveltsége a 17. században. Iskolakultúra, 7. (1997):5. 35–39.
Verók Attila: Az erdélyi szász polgárság 16–18. századi könyvjegyzékeinek olvasmánytörténeti tanulságai. In: Könyves műveltség Erdélyben. Szerk. Bányai Réka. Marosvásárhely, 2006. 22–42.
Wittmann, Walter: Beruf und Buch im 18. Jahrhundert. Ein Beitrag zur Erfassung und Gliederung der Leserschaft im 18. Jahrhundert, inbesondere unter Berücksichtigung des Einflusses auf die Buchproduktion, unter Zugrundelegung der Nachlaßinventare des Frankfurter Stadtarchivs für die Jahre 1695–1705, 1746–1755 und 1795–1805. Frankfurt am Main, 1934.

Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.