A COVID19-JÁRVÁNY HATÁSA EGYES TURISZTIKAI SZOLGÁLTATÓK MŰKÖDÉSÉRE: AZONNALI VÁLASZOK ÉS MEGOLDÁSOK
Kulcsszavak:
Covid 19, turizmus, Magyarország, válságAbsztrakt
Jelen kutatásban azt elemezzük, hogyan válaszoltak magyarországi turisztikai szolgáltatók a
koronavírus-járvány első hullámára 2020 tavaszán.
A tanulmány először a turizmus krízishelyzeteit sorolja fel, külön kitérve az egészségügyi válságok
bemutatására; majd szekunder kutatások segítségével összefoglalja, milyen hatással volt a magyar
turisztikai szektorra a járvány.
A tanulmány második része empirikus kutatáson alapul: 2020 április-májusában adatokat
gyűjtöttünk a turizmus-szektor magyarországi szereplőitől annak érdekében, hogy pontosabban fel
tudjuk térképezni a válsághelyzetre – a járványra – való azonnali reakcióikat.
Az elemzett adatok alapján rámutatunk, hogy a szolgáltatók kettős krízishelyzettel találták szemben
magukat: egyrészt egy egészségügyi válságra kellett reagálniuk, másrészt ez a krízishelyzet egy
gazdasági-pénzügyi válságot is okozott. Az egészségügyi és a gazdasági-pénzügyi krízishelyzet
nem párhuzamosan zajlott: míg előbbinek öt, utóbbinak csak három szakasza volt. Mint
rámutatunk, a szolgáltatók legnagyobb kihívása ezen kettős, részben különböző szakaszokban levő
krízishelyzetek párhuzamos menedzselése volt.