Etnikai-nyelvi sajátosságok és családi érték-orientációk egy határon túli térség magyar nyelvű oktatási rendszerében
DOI:
https://doi.org/10.15170/SocRev.2008.01.01-02.08Kulcsszavak:
kisebbségi oktatási rendszer, anyanyelvű oktatás, többnyelvűség és multikulturalizmus az oktatásban, az oktatás nyelvére vonatkozó szülői opciók, esélyegyenlősegAbsztrakt
A magyar nyelvű oktatási rendszer újjáépítése 1989 után az anyanyelvű oktatáshoz való jog érvényesítését, s egyben a szabad identitásválasztáson és értékbeli viszonyuláson alapuló pluralista iskolai rendszer visszaállításának kezdetét jelentette. A romániai Bihar megyében sajátos szempontrendszert alkotnak – a nemzeti és vallási hovatartozásból fakadó tényezők mellett – a régió határ-menti földrajzi fekvésével összefüggő lakossági viszonyulásmódok, az ahhoz kapcsolódó lehetőségek, opciók. Kutatásunk során azt vizsgáltuk, hogy milyen módon felelhetnek meg az anyanyelvű iskolák által nyújtandó képzési szolgáltatások és az általuk biztosítandó nevelő-szocializációs funkciók a jelen társadalmi igényeknek. A Bihar megyei magyar
nyelvű oktatást olyan megközelítésben próbáltuk tanulmányozni, amelyben a folyamatok mind makro-, mind mikro szinten bemutathatóak, igyekezvén felderíteni az iskolaválasztási opciók fő mozgatórugóit, társadalmi motivációs tényezőit, valamint a szülők véleményét, elképzeléseit az anyanyelvű oktatás jelenéről és jövőjéről.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Györgyi Szilágyi, Gábor Flóra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
