Nemi sztereotípiák és karriertörekvések középiskolások körében
DOI:
https://doi.org/10.15170/SocRev.2024.17.02.01Kulcsszavak:
nemi sztereotípiák, nemi alapú diszkrimináció, oktatás, karrieraspiráció, prevenciós programokAbsztrakt
Az alábbi kutatás a pályaválasztást befolyásoló nemi alapú diszkrimináció és a nemi sztereotípiák megjelenését vizsgálta magyar középiskolások körében. A kutatás során 1073 diák tapasztalatait és attitűdjét mértük az alábbi dimenziók mentén: 1) nemi sztereotípiákkal való egyetértés mértéke, 2) munkaerőpiaci nemi alapú negatív diszkriminációval kapcsolatos tájékozottság, 3) nemi alapú diszkriminációval kapcsolatos iskolai tapasztalatok, 4) nemi alapú diszkrimináció felszámolásával foglalkozó oktatási programok, 5) egyéni szakmai jövőkép és 6) nemi alapú diszkrimináció felszámolásának lehetséges módjai. Az általános nemi sztereotípiákkal és a foglalkozással kapcsolatos sztereotípiákkal inkább egyetértő fiatalokra jellemzőbb, hogy úgy érzik, nemük hatással van pályaválasztásukra, illetve nagyobb valószínűséggel aggódnak a jövőjük miatt, mint azok, akik kevésbé értenek egyet az említett sztereotípiákkal. Azok a fiatalok, akik tanáraik részéről nemi alapú negatív diszkriminációt tapasztaltak, inkább érzik úgy, hogy nemük jelentősebb befolyással van szakmai választásukra, és inkább gondolják úgy, hogy ez külföldön kevésbé lenne így. Ezenfelül az említett fiatalok inkább aggódnak jövőbeni megélhetésük miatt, mint azok, akik nem tapasztaltak nemi alapú hátrányos megkülönböztetést. Végül azok, akik az iskolában hallottak már a nemi sztereotípiák pályaválasztásra gyakorolt hatásáról és rendelkeznek információkkal az egyenlőtlenségek kapcsán, szignifikánsan nagyobb tudással, tájékozottsággal rendelkeznek a nők munkaerőpiaci hátrányos megkülönböztetésének témájában, és kevésbé fogadják el az általánosságban vett nemi szerepekre vonatkozó sztereotípiákat, mint azok, akik nem rendelkeznek ilyen jellegű ismeretekkel, nem hallottak a problémáról iskolai tanóra keretében. Összefoglalva, a tanulók nemi alapú differenciálása a nemi sztereotípiák magasabb fokú igazolásával, illetve erőteljesebb fenyegetettséggel jár. Ezzel szemben, a nemi sztereotípiákkal és azok felszámolásával foglalkozó iskolai programok a sztereotípiák igazolásának alacsonyabb értékeivel jártak együtt, továbbá az iskolában átélt diszkriminációs tapasztalatok esetében nagyobb arányú jelentéstétellel, valamint iskolai környezetben a kortársak részéről alacsonyabb fokú megkülönböztetéssel.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Fanni Csernus, Anna Siegler
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.