A terápiás közösségek értékelésének kérdései
A TC-k az egészségtanulás szolgálatában
DOI:
https://doi.org/10.15170/SocRev.2015.8.01-02.03Kulcsszavak:
eredményértékelés, folyamatértékelés, terápiás közösség, egészségtanulásAbsztrakt
Tanulmányunkban először a terápiás közösségek (TC)
eredményértékelésének problémáit tekintjük át. Az eredmények értékelése
azért jelent különös nehézséget, mert a szokásos módszerek nem
működnek a TC-k komplex és individualizált környezetében. A terápiás siker
mérése, de még meghatározása is problémát jelenthet. A szerzők új
nézőpontot javasolnak, felfogásukban a terápiás siker nem más, mint egy
készség kialakítása a józanság élethosszig tartó tanulására. Ezzel
összefüggésben áttekintenek néhány konkrét módszert az identitás és az
attitűdök változásának mérésére. A folyamatértékelés a legtöbb terápiás
környezetben természetes hangsúlyt kap. A folyamatértékelésben a
kvalitatív technikáknak, az etnográfiai jellegű kutatásoknak lehet nagy
szerepe.