Tanárok mentorálása az identitás-struktúra analízis (ISA) alapján
DOI:
https://doi.org/10.15170/SocRev.2023.16.02.02Kulcsszavak:
tanárok pályaelhagyása, identitáskrízis, identitásstruktúra-analízis, mentorálásAbsztrakt
Számos pályakezdő pedagógus foglalkoztatása első öt évében elhagyja a tanári pályát. Ez a jelenség hosszú ideje fennálló, és egyben költséges társadalmi probléma. A tanárok pályaelhagyását a (kanadai) kormány pályaorientáció és mentorprogramok indításával próbálja megakadályozni. E programok sikere ellenére, a pályaelhagyás mértéke még mindig számottevő. A kormányzati programok gyenge pontja a programok általános jellege, az, hogy ezek a programok nem válaszolnak a tanárok egyedi szükségleteire. Az identitásstruktúra-analízis (ISA) mind egyedi, mind pedig csoportszinten felfedheti a stresszteli és konfliktusos területeket. Lehetőséget nyújt a mentorálás keretei között végzett olyan tanácsadásra, amely meghaladja az orientáló-mentoráló programok általánosságait. A szerző tanulmányában egy krízishelyzetet átélő tanár adatainak mélyelemzésével illusztrálja, hogy miképpen valósulhat meg ez a személyre szabott mentorálás, tanácsadás (a krízisben lévő tanárok azok, akik legvalószínűbben hagyják el a pályát). Ezt követően, egy nomotetikus elemzés keretei között, a szerző öt, identitás-krízist átélő tanár esetét vizsgálja, hogy a tanári pályán előforduló szakmai válságokról átfogóbb képet nyújtson.