A kortársbántalmazó magatartás és a szerhasználat kapcsolata. A kortársoktatás lehetőségei a prevenciós és intervenciós programokban
DOI:
https://doi.org/10.15170/SocRev.2023.16.01.03Kulcsszavak:
kortárs, kortársbántalmazás, szerhasználat, agresszió, kortársoktatásAbsztrakt
A kortásbántalmazás és a szerhasználat nem újkeletű, de ma is létező problémát jelent mind az egyén és a társadalom szempontjából. Komoly egészségügyi következményeik lehetnek az egyénre nézve, és a szerhasználat emellett súlyos anyagi vonzattal is járhat az egyén, a család és a társadalom egészére nézve is. A kortársbántalmazás is hatással van az érintett közösség valamennyi tagjára, az erőszakos légkör mind pszichológiai, fizikai és teljesítménybeli romlást idézhet elő, megnövelve a kockázatvállaló magatartás mértékét és a szerhasználat valószínűségét. Írásomban arra vállalkozom, hogy a szakirodalom áttekintése után bemutassam a kortársbántalmazó magatartás és szerhasználat közötti potenciális kapcsolatot, illetve a kortársoktatásban rejlő prevenciós ás intervenciós lehetőségeket. Már egészen fiatal korban fontos foglalkozni a kortárbántalmazással és a szerhasználattal is, ugyanis ezek nem csak önmagukban jelentenek komoly problémát, hanem egyúttal, mint tünetek, felfedhetik a háttérben meghúzódó diszfunkcionális működéseket akár egyéni, családi vagy környezeti/közösségi szinten. Ebből kifolyólag szükséges minél korábban beiktatni az egészségtudatosságra való nevelést a fiatalok életébe, amihez a kortársoktatás egy megfelelő eszköz lehet. A konklúzió felhívja a figyelmet a téma súlyosságára és a hatékony eszközök kialakításának sürgető fontosságára, illetve azok alkalmazására.